Efektywne zarządzanie emocjami

Efektywne zarządzanie emocjami

Inne

Emocje to zależność pomiędzy myślami a doznaniami fizycznymi. To przeżycia o charakterze osobistym, odczuwane nierozerwalnie z konkretnymi procesami fizjologicznymi, wrażeniami cielesnymi, myślami i skłonnościami do określonych zachowań. Silne emocje ograniczają naszą zdolność pozyskiwania i analizowania informacji.

Inteligencja emocjonalna polega na umiejętności dostosowania własnych emocji do danej sytuacji  oraz na ocenie stanów emocjonalnych innych osób i właściwych reakcji na nie. Liczy się tu samokontrola, odpowiedni punkt widzenia oraz trzeźwa weryfikacja zachowań, tak by konsekwencje dla obu stron były jak najbardziej korzystne.

Negocjując odczuwamy emocje, to jest nieuniknione. Czy jednak wiemy co to jest efektywne zarządzanie emocjami?

Efektywne zarządzanie emocjami

Niektórzy radzą, by spróbować przestać odczuwać emocje lub je zignorować. Oba działania są niemal niewykonalne.

Winniśmy zatem zająć się emocjami, skonfrontować się z nimi. Jednak osoby zaangażowane w negocjacje są na tyle “zajęte” (słuchaniem, obserwowaniem, analizą wypowiedzi oponenta, przedstawianiem swojego stanowiska, itd.), że badanie i interpretacja emocji w trakcie spotkania negocjacyjnego jest praktycznie niemożliwa.

“Aby opanować emocje należy podjąć konstruktywne działanie. Zamiast martwić się, jak zaklasyfikować emocje, poszukiwać przyczyn lub opisywać skutki, najlepiej osobę, która doświadcza negatywnych uczuć, zasypać pozytywnymi emocjami.

Według Rogera Fishera i Daniela Shapiro możemy to uczynić:

  • wyrażając uznanie
  • wzmacniając poczucie przynależności
  • szanując cudzą autonomię i pozycję
  • odgrywając satysfakcjonujące role.”

Inne efektywne zarządzanie emocjami, czyli metody radzenia sobie z presją to:

  • zignorowanie ataku
  • potraktowanie ataku jako początku dyskusji
  • zmiana punktu odniesienia (przyszłość)
  • ujawnienie taktyki oponenta
  • zaproponowanie przerwy
Chcesz wiedzieć więcej? Kup książkę!zajrzyj do sklepu

Może Cię zainteresuje:


Emocje w negocjacjach

Emocje w negocjacjach

Sekretarz stanu Warren Christopher powiedział kiedyś: “Zdenerwowanie podczas negocjacji możemy okazywać dopóty, dopóki panując nad sobą, stosujemy w ten sposób obraną taktykę.” Tyle w temacie “Emocje w negocjacjach” od amerykańskiego […]

0 komentarzy

Dodaj komentarz