Rozwiązywanie konfliktów w rodzinie

Emocje w negocjacjach

Rozwiązywanie konfliktów w rodzinie

Niektórzy twierdzą, iż negocjacje w rodzinie są  trudniejsze od negocjowania z obcymi ludźmi, bo w nich zawsze występują emocje. Rzecz jasna emocjonanle podejście do negocjowania może pojawić się także podczas negocjacji komercyjnych. Jednak zasadniczą różnicą jest tu stałe obciążenie emocjonalne, czyli uczucia.

W standardowych negocjacjach czynnik „E” może zostać wyeliminowany. Panujący nad sobą negocjator po prostu nie pozwoli wyprowadzić się z równowagi. Będzie też bardzo ostrożnie dobierał słowa i uważał na swoje komunikaty, by niepotrzebnie nie prowokować swoich adwersarzy. W rodzinnych negocjacjach też można oczywiście panować nad emocjami, ale nie da się wyeliminować uczuć. Bo przecież matka negocjująca ze swoim dzieckiem na czas negocjacji nie przestanie go kochać…

 

Jest kilka wskazówek pomagających przy sytuacji rodzinnych negocjacji:

  1. Jeśli chcesz zasygnalizować chęć współpracy, usiądź obok, a nie naprzeciw. Siedzenie po przeciwnych stronach stołu podkreśla konfrontacyjny charakter rozmowy. Natomiast miejsce z boku, blisko drugiej osoby, pokazuje chęć kolaboracji.
  2. Jeżeli chcesz byś wysłuchanym, uważaj na swój ton. Nie mów zbyt głośno, nie artykułuj swoich argumentów zbyt szybko czy chaotycznie. Wyrażaj myśli w sposób stanowczy i poważny, ale nie narzucaj swoich racji.
  3. Zważaj na to w jaki sposób mówisz. Unikaj przeciwstawiania sobie „ja” kontra „ty”, czy „my” kontra „wy”. Używaj sfofmułowań wskazujących na konsyliacyjne nastawianie, tu np. „my”, „wspólne stanowisko”, „nasze wzajemne ustępstwa”, „wspólne uzgodnienia”. Używaj końcówek „śmy”, by pokreślić, że ustalenia nie są jednostronne.
  4. Słuchaj tego, co ma do powiedzenia druga strona. Bądź  otwarty i postaraj się zrozumieć jej argumenty. Zadawaj pytania, proś o wytłumaczenie, potwierdzaj, że dobrze rozumiesz o ile są jakiekolwiek wątpliwości. Pokaż oponentowi, że zależy ci na wysłuchaniu i zrozumieniu jego racji.
  5. Nie dopuszczaj do eskalacji konfliktu. Jeśli sytuacja się zaognia, przerwij rozmowę. Zrób przerwę, by obie strony mogły ochłonąć i nabrać dystansu.
  6. Uważaj, by nie zagubić się w szczegółach. Spróbuj spojrzeć na konflikt w szerszej perspektywie.
  7. Kiedy chcesz się dogadać, czasem musisz najpierw przeprosić. Przyznanie się do błędów, wzięcie winy na siebie, wypowiedzenie magicznego słowa „przepraszam”, czy „przykro mi” czasem naprawdę pomaga. Taka postawa upewnia drugą stronę, że jesteś szczery, porafisz przyznać się  do pomyłki i wziąć za nią odpowiedzialność.

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz