Umbrella Agreement / Umowa parasolowa

Umowy

Umbrella Agreement / Umowa parasolowa

 

Negocjatorzy biznesowi zazwyczaj osiągając porozumienie chcą zabezpieczyć je najlepszą umową. Umowa ta musi:

  • sprecyzować prawa i obowiązki stron,
  • zawierać zapisy przystające do ciągle zmieniającej się rzeczywistości biznesowej,
  • wpisywać się w standardy kontraktów obowiązujące w danych organizacjach,
  • być zgodna z obowiązującymi przepisami.

Takie warunki często spełnia tzw. umowa parasolowa, czyli umbrella agreement.

Umowa parasolowa określa ogólne zasady, mające zastosowanie do kolejnych, przyszłych umów.

I tak np. przy kontrakcie globalnym dot. dostaw komponentów do produkcji kosmetyków umbrella agreement będzie regulowała kwestie:

  • wyłączności,
  • ram czasowych współpracy,
  • profitowości,
  • jakości,
  • zasięgów terytorialnych,
  • poufności.

Z kolei podpisywane lokalnie umowy wykonawcze, będą definiować takie obszary jak:

  • dostawa / transport,
  • ubezpieczenie przesyłek,
  • standardy składania zamówień,
  • fakturowanie,
  • rabaty / promocje.

Umowy parasolowe najczęściej podpisywane są przy wieloletnich kontraktach i wielowymiarowej współpracy (różne rynki, różne miejsca dostaw, rozmaite konfiguracje współpracy).

 

Takie rozwiązanie oczywiście nie jest bez wad. Pułapki porozumienia parasolowego to przede wszystkim:

  • brak elastyczności wynikający z długoterminowego i globalnego charakteru porozumienia,
  • nieprzystosowanie do warunków rynkowych na rynkach lokalnych (mikro rynkach).

 

Resumując umowa parasolowa jest pewnym standardem, który na pewno ułatwia, formalizuje i ujednolica kwestie kontraktów w ujęciu całej firmy oraz przynajmniej kilku lat działania. „Parasol” nadaje kształt przyszłym porozumieniom oraz trzyma w ryzach czasem zbyt swobodne podejście do umów panujące na różnych rynkach lokalnych czy w różnorodnych dywizjach danej organizacji.

Z drugiej jednak strony umbrella agreement stanowi pewne ograniczenie, zwłaszcza w sytuacja wymagającej szybkiej reakcji, sporej elastyczności, czy przystosowania do specyfiki poszczególnych rynków czy partnerów.

 

 

Dodaj komentarz