Kolory negocjatora
Po przeczytaniu serii książek Thomasa Eriksona (“Otoczeni przez idiotów”, “Otoczeni przez psychopatów”, “Mój szef jest idiotą” i “Od upadku do sukcesu”) wypada napisać wpis pt. kolory negocjatora.
Kolory negocjatora
Thomas Erikson opiera się na stworzonym przez Williama Moultona Marstona języku DISC/DISA, przekształconym z biegiem lat w model opaty na czterech kolorach (czerwonym, niebieskim, zielonym i żółtym). Pokazuje i uwypukla ogromne różnice w sposobach komunikacji między ludźmi i wynikające z tego problemy w porozumieniu się.
Skoro możemy podzielić ludzi na czerwonych, niebieskich, zielonych i żółtych, to możemy też przypisać poszczególne kolory negocjatorom.
CZERWONY / DOMINUJĄCY
Czerwoni to osoby:
- skupione na zadaniu, celu, efekcie końcowym
- wysoko zmotywowane
- nastawione konkurencyjnie
- mające potrzebę wygrywania, zdobywania
- nie zwracające uwagi na odczucia innych ludzi
Podczas negocjowania z czerwonymi musimy być nastawieni na:
- szybkie podejmowanie decyzji
- trzymanie się faktów
- dominujące podejście reprezentowane przez czerwonego
NIEBIESKI / ANALITYCZNY
Ten typ negocjatora charakteryzuje:
- dokładność, skrupulatność
- dbałość o szczegóły
- dyscyplina
- racjonalizm
- skupienie na zadaniu
- wiara w dane, tabele, informacje
- praktyczne podejście do negocjacji
By znaleźć z niebieskim wspólny język należy:
- być dobrze przygotowanym
- dostarczyć dane i konkretne informacje
- trzymać się faktów
- ustalić zakres tematyczny i ograniczenia czasowe, a potem się ich trzymać
- zachowywać dystans, nie spoufalać się
ZIELONY / WSPIERAJĄCY / STABILNY
Zieloni są:
- empatyczni, skupieni na ludziach
- sympatyczni, wzbudzający pozytywne uczucia
- zgodni, koncyliacyjne nastawieni
- ulegli, unikający sporów
Negocjując z zielonymi trzeba:
- słuchać uważnie ich wypowiedzi
- wykazać chęć współpracy i zrozumienia ich stanowiska
- zwracać uwagę jaki wpływ na ludzi będą mieć konkretne uzgodnienia negocjacyjne
- dać im czas na podjęcie decyzji, nie naciskać
- ostrożnie się komunikować, by ich nie urazić
ŻÓŁTY / EKSPRESYJNY / INSPIRUJĄCY
Negocjator przyporządkowany żółtej grupie będzie:
- inspirujący
- zabawny
- spontaniczny
- otwarty na nowe pomysły
- lubiący być w centrum uwagi
Jeśli chcemy porozumieć się z żółtym powinniśmy:
- prezentować elastyczne podejście do procesu
- być otwartym i entuzjastycznie nastawionym
- nie przywiązywać się sztywno do ograniczeń (agenda, czas)
Podział kolorystyczny pozwala na:
- identyfikację stosunku negocjatora do procesu negocjowania i pobudek nim kierujących
- wykorzystanie podobieństw w obszarze komunikacji pomiędzy negocjującymi stronami
- zminimalizowanie skutków płynących z różnic i słabości obu stron
Pamiętajmy, że jest niewiele (kilka procent) osób reprezentujących jeden kolor. Większość z nas jest mieszanką dwóch a nawet trzech barw. Oznacza to, że “odczytanie” / rozszyfrowanie nas jest trudniejsze, a komunikacja bardziej złożona.
Może Cię zainteresować:
znaczenie kolorów w negocjacjach