Negocjowanie w sporze, czyli negocjacje z elementami mediacji
Opis warsztatu
Warsztat poświęcony kwestii negocjacji w sytuacji konfliktowej, podczas którego uczestnicy otrzymają zasób wiedzy z zakresu zarówno negocjowania jak i mediowania. Poznają też szerzej zestaw zagadnień związanych z samym konfliktem, emocjami, blokadami komunikacyjnymi i rolą negocjatora-mediatora jako facylitatora procesu.
Profil Uczestnika: do kogo jest skierowany warsztat
Szkolenie skierowane jest do praktyków mierzących się z problemem negocjowania w sytuacji konfliktu np.:
- Kupców / Managerów zakupów, których bolączką jest konieczność negocjowania w warunkach permanentnego konfliktu
- Liderów/szefów, którzy muszą stawić czoła sporom w grupie podległych pracowników
- Negocjatorów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji na obszar mediacji
Stopień zaawansowania uczestników:
Wymagany jest średnio-zaawansowany stopień znajomości zagadnień negocjacyjnych.
Metody szkoleniowe:
- Wykład interaktywny
- Analiza studiów przypadku
- Przykłady dobrych praktyk
- Dyskusje moderowane
- Ćwiczenia grupowe
Czas trwania:
7 godzin. (od 9.00 do 16.00).
W czas trwania warsztatu wliczony jest lunch (ok. 40 min) i dwie przerwy kawowe
Korzyści z udziału dla uczestnika: (z jaką wiedzą i umiejętnościami wyjdzie z warsztatu)
- Uzmysłowienie sobie roli innych poza negocjacjami metod rozwiązywania sporów (tu zwłaszcza mediacji)
- Poznanie tematyki mediacji, zwłaszcza przez pryzmat mediacji ewaluatywnych zwanych też nego-mediacjami
- Oswojenie się z zagadnieniami z zakresu istoty konfliktu, emocji, blokad komunikacyjnych (np. 7 powodów trwania konfliktów, Stopnie eskalacji Glasl’a, Koło konfliktu Moore’a)
- Doskonalenie umiejętności takich jak aktywne słuchanie, umiejętne zadawanie pytań, parafraza, odzwierciedlanie
- Trening komunikacji niewerbalnej oraz zarządzania przestrzenią i „okolicznościami”
Program warsztatu: (z podziałem na części)
Warsztat będzie podzielony na dwie części:
CZĘŚĆ I: TEORETYCZNA
- Co to jest konflikt i dlaczego trwa?
- Rola komunikacji w sytuacji konfliktowej.
- Komunikacja niewerbalna i proksemika.
- Mediacje i ich rodzaje (w tym mediacje menadżerskie).
- Specyfika mediacji ewaluatywnych / nego-mediacji.
- Negocjator/mediator jako facylitator procesu.
CZĘŚĆ II: PRAKTYCZNA
- Ćwiczenia pozwalające na praktyczne wykorzystanie pozyskanych wiadomości (pytania, parafrazy, odzwierciedlanie, radzenie sobie z obiekcjami)