Odpowiednie dać rzeczy słowo

Aspekty psychologiczne

Zakładamy, że w negocjacjach obu stronom zależy na tym, by się porozumieć i by dokonać ustaleń korzystnych dla wszystkich uczestników procesu negocjacyjnego. Aby się porozumieć, musimy się dogadać, a aby się dogadać musimy się komunikować w sposób poprawny. Musimy “Odpowiednie dać rzeczy słowo”

 

Odpowiednie dać rzeczy słowo

 

Kilka wskazówek w zakresie własciwych komunikatów:

 

  1. Nie szafujmy przymiotnikami / epitetami.

          Czym komunikat prostszy, tym łatwiej przysfajalny dla drugiej strony.

 

     2. Tonujmy napięcie, wyciszajmy emocje.

         Emocje nie pozwalaja nam trzeźwo myśleć, racjonalnie oceniać sytuacji i precyzyjnie się wypowiadać.

 

     3. Zbierając informacje uczyńmy drugą stronę podmiotem rozmowy.

         Stawiajmy naszego partnera negocjacyjnego w centrum zainteresowania.

         Zadawajmy mu / jej pytania, wykażmy zainteresowanie i troskę.

 

     4. W sytuacji kryzysowej kierujemy komunikat na siebie (na swoje odczucia / emocje / wrażenia).

         Unikajmy postawy konfrontacyjnej.

 

 

Odpowiednie dać rzeczy słowo – przykłady


Jeśli druga strona ewidentnie mija się z prawdą…
NIE mówimy:
– Jest pan kłamcą! Kłamie pan! Mija się pan z prawdą!
Możemy powiedzieć:
– Ciężko mi w to uwierzyć!
 

Jeśli druga strona mówi coś, z czym się nie zgadzacie…
NIE mówimy:
– To głupie! Myli się pani!
Możemy zapytać:
– Dlaczego tak pani myśli? Co za tym stoi? Czy mogę prosić o wyjaśnienie?
 

Jeśli druga strona Was mocno irytuje…
NIE mówimy:
– Jest pani irytująca! Denerwuje mnie pani!
Możemy oznajmić:
– Trudno mi przychodzi spokojne znoszenie Pani słów / Pani zachowania.
 

Jeśli druga strona jest agresywna…
NIE mówimy:
– Jest pan agresorem! Nie negocjuję z terrorystami!
Możemy zakomunikować:
– Nie podoba mi się Pański sposób komunikacji. Czuję się niekomfortowo, kiedy Pan się zachowuje w ten sposób.
 


 Może Cię też zainteresować:


komunikacja
książka o negocjowaniu