Nieporozumienia w negocjacjach
Nieporozumienia w negocjacjach są powszechnym zjawiskiem. Chyba nie da się ich uniknąć. Rzecz w tym, by je rozwiązać, wyjaśnić i dojść do porozumienia.
Nieporozumienie, albo niewłaściwe rozumienie w negocjacjach
Jedną z najczęstszych przyczyn nie osiągania porozumienia w negocjacjach są błędy komunikacji. Podstawowym powodem powstawania błędów w komunikacji są nieporozumienia a raczej różne interpretacje tych samych słów, wypowiedzi, ustaleń, zjawisk.
Dwoje ludzi patrzących na ten sam obrazek dostrzega zazwyczaj co innego.
Poniżej tylko kilka z możliwych odpowiedzi:
- czarna kropka
- biała przestrzeń z czarną kropką
- cel
- bakteria
- flaga Japonii
Przykład ten wskazuje, że nawet najprostszy rysunek pozwala na ogromnie szeroką interpretację.
Można sobie tylko wyobrazić o ile więcej różnorodnych spostrzeżeń i jak bardzo rożne rozumienie wystąpi przy jakiejś złożonej kwestii. A przecież głównie takie napotykamy w procesach negocjacyjnych.
Nieporozumienia w negocjacjach
są zatem wynikiem innych interpretacji.
Tak różne interpretacje są zjawiskiem naturalnym i są spowodowane poprzez różnice pomiędzy ludźmi.
Bowiem:
- wywodzimy się z różnych środowisk,
- inaczej reagujemy na takie same czynniki,
- wyznajemy odmienne wartości,
- prezentujemy inne spojrzenie na te same kwestie,
- mamy różne preferencje,
- trochę inaczej przyswajamy dane i informacje,
- w inny sposób komunikujemy swoje potrzeby,
- w odmienny sposób dzielimy się wiadomościami.
Należy o tym pamiętać wtedy, gdy nasi adwersarze postrzegają problem negocjacyjny inaczej niż my lub nie dostrzegają problemu tam gdzie my go widzimy. Jeżeli tak się dzieje, to najprawdopodobniej nie wynika z ich krótkowzroczności, uporu czy niechęci do nas (tu atrybucja wewnętrzna). Jest to rezultat innego postrzegania i interpretacji faktów i zjawisk.