Różne kultury negocjacyjne

Różne kultury negocjacyjne

Negocjacje międzynarodowe

Poznając i rozumiejąc specyfikę zachowań naszych oponentów (różne kultury negocjacyjne) zdecydowanie łatwiej osiągniemy z nimi porozumienie.

Różne kultury negocjacyjne

przekładające się na różne zachowania negocjatorów to fakt.

Dziesięć podstawowych różnic w negocjacjach:

  1. Cel negocjacji -> podpisanie kontraktu czy zbudowanie relacji?
  2. Stosunek do scenariuszy zakończenia negocjacji.
  3. Styl formalny czy nieformalny?
  4. Komunikacja bezpośrednia czy pośrednia?
  5. Podejście do zjawiska czasu -> swobodne czy restrykcyjne?
  6. Emocje -> skrywane czy okazywane?
  7. Kształt kontraktu -> ogólny czy bardzo detaliczny?
  8. Podejście zastosowane w negocjacjach -> indukcyjne czy dedukcyjne?
  9. Decydent -> grupa czy jednostka?
  10. Gotowość do podejmowania ryzyka -> wysoka czy niska?

Wyróżniamy następujące kultury:

  • protransakcyjne i propartnerskie
  • ceremonialne i nieceremonialne
  • monochroniczne i polichroniczne
  • powściągliwe i ekspresyjne

KULTURY PROTRANSAKCYJNE

  • preferowany jest bezpośredni, otwarty i szczery sposób wyrażania się
  • otwartość na rozmowy o interesach z obcymi
  • podczas spotkań przechodzi się do interesów po kilkuminutowej rozmowie na tematy ogólne
  • podczas porozumiewania się priorytet ma dokładne zrozumienie się nawzajem
  • w czasie negocjacji nie jest bardzo istotne zachowanie harmonii między partnerami
  • mało istotna jest sprawa „zachowania własnej twarzy”
  • większość spraw uzgadnia się raczej przez telefon lub za pomocą innych środków komunikacji
  • prawnicy zasiadają przy stole negocjacji
  • w przypadku nieporozumień polega się na pisemnych kontraktach

KULTURY PROPARTNERSKIE

  • negocjatorzy nie są skłonni do robienia interesów z obcymi
  • preferowany jest mało otwarty, pośredni sposób wyrażania się
  • pierwszy kontakt nawiązuje się w sposób pośredni, np. na targach, podczas oficjalnych misji handlowych, przez ambasadę, przez wprowadzające osoby trzecie lub przez rekomendacje firm i organizacji
  • podczas pierwszych kontaktów, zanim przejdzie się do interesów, należy przeznaczyć dużo czasu na zbudowanie wzajemnego zaufania i dobrych stosunków
  • ważne jest zachowanie harmonii między ludźmi, unikanie konfliktów i konfrontacji w trakcie dyskusji
  • negocjatorzy są wyczuleni na punkcie „zachowania twarzy” i własnej godności
  • skuteczne porozumiewanie się i rozwiązywanie problemów wymaga częstych kontaktów twarzą w twarz
  • w takcie negocjacji prawnicy na ogół pozostają w cieniu, głos mają przede wszystkim sami handlowcy
  • przy wyjaśnianiu nieporozumień polega się raczej na ścisłych więzach wzajemnych

KULTURY CEREMONIALNE

  • ceremonialność w kontaktach międzyludzkich jest wyjątkowo ważnym sposobem okazywania szacunku
  • różnice w statusie społecznym i zawodowym są podkreślane w różnych sytuacjach międzyludzkich
  • ludzie młodzi i kobiety mają mniejszy autorytet i wpływ na negocjacje
  • do partnerów biznesowych zwraca się na ogół po nazwisku, poprzedzając je tytułem
  • brak ceremonialności może być odebrany jako oznaka lekceważenia i nieposzanowania
  • rytuały protokolarne są liczne i rozbudowane
  • można odnieść wrażenie przewrażliwienia na punkcie pozycji społecznej

KULTURY NIECEREMONIALNE

  • zachowania nieceremonialnego nie postrzega się jako lekceważącego
  • różnice w statusie społecznym i zawodowym są wyraźnie mniejsze, niż w kulturach hierarchicznych
  • podkreślanie różnic w statusie społecznym i zawodowym, wywołuje skrępowanie
  • wkrótce po poznaniu się, do większości partnerów można zwracać się po imieniu, a nie po nazwisku z tytułem
  • rytuałów protokolarnych jest niewiele i są nieskomplikowane

KULTURY MONOCHRONICZNE

  • punktualność i przestrzeganie harmonogramów są bardzo ważne
  • harmonogramy i terminy uważa się najczęściej za sztywne
  • umówione spotkania nie są przerywane

KULTURY POLICHRONICZNE

  • punktualność nie ma znaczenia
  • harmonogramy i tzw. nieprzekraczalne terminy są raczej elastyczne
  • spotkania bywają często przerywane

KULTURY POWŚCIĄGLIWE

  • ludzie mówią ciszej, przerywają sobie rzadziej i dobrze znoszą milczenie w rozmowie
  • dystans przestrzenny między ludźmi odpowiada długości ręki
  • mało jest kontaktów dotykowych, wyjątkiem są uściski dłoni przy powitaniu
  • unika się intensywnego, stałego patrzenia partnerom w oczy
  • mniej się gestykuluje, zarówno dłońmi, jak całymi rękoma
  • mimika jest ograniczona

KULTURY EKSPRESYJNE

  • ludzie często mówią dość głośno, przerywają sobie nawzajem i czują się nieswojo, gdy zapada cisza
  • dystans przestrzenny między ludźmi wynosi pół długości ręki lub mniej
  • występuje częste dotykania się podczas rozmowy
  • bezpośrednie, również intensywne patrzenie sobie w oczy świadczy o zainteresowaniu i szczerości
  • mimika raczej wyrazista
  • ożywiona gestykulacja

Jak widać z powyższego zestawienie różne kultury negocjacyjne to ogromny temat…

Może Cię zainteresować:

negocjacje międzynarodowe

Dodaj komentarz