Ostatnie wrażenie

Aspekty psychologiczne w negocjacjach

Ostatnie wrażenie

Wszyscy wiedzą jak istotne jest pierwsze wrażenie, ale zdajemy się zapominać, że rola ostatniego wrażenia także nie jest bez znaczenia.

Chris Voss twierdzi, że ‘last impression is the lasting impression’.

Ludzka pamięć jest wybiórcza. Nie trzyma się chronologii. Bazuje na bodźcach, na tym co zobaczymy, usłyszymy, poczujemy. Zapisuje wyraźne obrazy, dlatego też samo zakończenie rozmowy/spotkania pozostanie w pamięci na dużo dłużej, niż cały jej przebieg.

Ważne jest zatem jak kończymy spotkanie w przypadku rozmowy na żywo. Istotne jest też jak zakończymy maila w przypadku komunikacji on-line.

Nawet jeśli podczas spotkania doszło do wyraźnego podziału, jeśli mieliśmy przeciwstawne zdania i jasno komunikowaliśmy różnice, a nawet jeśli weszliśmy w spór, powinniśmy zakończyć rozmowę w sposób koncyliacyjny. Wyraźmy nadzieję na kolejne owocne spotkanie i na poczynienie wszystkich niezbędnych ustaleń w niedalekiej przyszłości.

W przypadku maila, zwracamy uwagę, by jego zakończenie było jednocześnie otwarciem do nowych rozmów czy kolejnych wiadomości mailowych.

Ostatnie wrażenie, jest tym które trwa i zostaje w pamięci naszych rozmówców na dłużej, zatem postarajmy się by było dobre.

Dodaj komentarz