PICOS

PICOS

Negocjacje w praktyce

Co to jest PICOS i co ma wspólnego z negocjowaniem?

PICOS

Współpraca z dostawcą czy też bezwzględna polityka zakupowa?

Na początku lat 90-tych ubiegłego wieku w General Motors rozwinięto metodę zwaną PICOS (Program for the Improvement and Cost Optimization of Suppliers). Była to nowatorska i wydawać by się mogło, szlachetna inicjatywa. Oznaczała ona wspólną pracę firmy GM i jej dostawców zwłaszcza w zakresie prac nad obniżeniem kosztów tych drugich. Obniżenie kosztów dostawców, wpływało oczywiście na obniżenie kosztówe GM, co w efekcie przynosiło organizacji wyższa marżę.

Idea jak najbardziej słuszna i godna polecenia, ale tylko w teorii.

Praktyka wyglądała i wygląda nieco inaczej.

Obie strony brały się do pracy. Dostawca ujawniał korporacji wiele wrażliwych informacji (swoje źródła zaopatrzenia, koszty produkcji, specyfikację procesów). Każdy z dostawców w którymś momencie stawał przed sytuacją, kiedy dalsze obniżanie jego kosztów nie było już możliwe.

Natomiast General Motors w obliczu niemożności optymalizacji kosztów u danego dostawcy, optymalizowała sobie listę dostawców. Mówiąc wprost firma znajdowała sobie inne, nowe źródło dostaw. Nowy Dostawca był rzecz jasna gotowy do ustępstw (przepraszam, do wspólnej pracy nad optymalizacją swoich kosztów).

PICOS zatem był znakomitym rozwiązaniem dla GM, ale dużo mniej korzystnym układem dla kooperantów tej korporacji.

Może Cię zainteresować: