Gniew w procesie negocjacyjnym

Gniew w procesie negocjacyjnym

Inne

Negocjacje wywołują wiele emocji, często pojawiają się gniew i strach. Dziś kilka słów w temacie: Gniew w procesie negocjacyjnym

Gniew w procesie negocjacyjnym

W negocjacjach, gniew pojawia się najczęściej gdy:

  • istnieją duże ograniczenia czasowe, czyli presja czasu
  • występują nadmierne wymagania w stosunku do negocjatorów, bądź to ze strony ich zleceniodawców, bądź z drugiej strony stołu
  • pojawiają się próby manipulacji, nacisku
  • dochodzi do odkrycia nieuczciwości/kłamstwa

Gniew burzy nasz obiektywizm, odsuwa uwagę od problemu a powoduje skupianie naszej uwagi na ludziach, z którymi negocjujemy i co najistotniejsze, przeszkadza nam w racjonalnym myśleniu i analizie sytuacji.

Sposoby radzenia sobie ze swoim gniewem:

  • uświadomienie sobie naszego stanu -> np. zdenerwował mnie Dostawca, bowiem notorycznie mija się z prawdą
  • identyfikacja oznak gniewu -> np. podniosłam głos, zacisnęłam pięści
  • zapanowanie nad oznakami / kontrola ekspresji -> tu chociażby opanowanie głosu, rozluźnienie zaciśniętych pięści
  • wyrażenie naszego niezadowolenia w sposób nie powodujący eskalacji -> zwrócenie uwagi rozmówcy, że nie akceptujemy mijania się z prawdą

Sposoby radzenia sobie z gniewem swoich partnerów:

  • identyfikacja wczesnych oznak gniewu
  • uświadomienie sobie przyczyny
  • próba rozładowania gniewu (humor, drobne ustępstwo, zaproponowanie przerwy, itp.)

Gniew nigdy nie pomaga w dojściu do porozumienia i wypracowaniu obopólnie satysfakcjonujących rozwiązań. Gniew jest złym doradcą. Próbujmy zatem minimalizować wpływ gniewu obu stron na proces negocjacyjny.

A tu rozważania w temacie gniewu z medycznego punktu widzenia (link)

Może Cię zainteresować:

humor w negocjacjach

 

Dodaj komentarz