Gniew w procesie negocjacyjnym
Negocjacje wywołują wiele emocji, często pojawiają się gniew i strach. Dziś kilka słów w temacie: Gniew w procesie negocjacyjnym
Gniew w procesie negocjacyjnym
W negocjacjach, gniew pojawia się najczęściej gdy:
- istnieją duże ograniczenia czasowe, czyli presja czasu
- występują nadmierne wymagania w stosunku do negocjatorów, bądź to ze strony ich zleceniodawców, bądź z drugiej strony stołu
- pojawiają się próby manipulacji, nacisku
- dochodzi do odkrycia nieuczciwości/kłamstwa
Gniew burzy nasz obiektywizm, odsuwa uwagę od problemu a powoduje skupianie naszej uwagi na ludziach, z którymi negocjujemy i co najistotniejsze, przeszkadza nam w racjonalnym myśleniu i analizie sytuacji.
Sposoby radzenia sobie ze swoim gniewem:
- uświadomienie sobie naszego stanu -> np. zdenerwował mnie Dostawca, bowiem notorycznie mija się z prawdą
- identyfikacja oznak gniewu -> np. podniosłam głos, zacisnęłam pięści
- zapanowanie nad oznakami / kontrola ekspresji -> tu chociażby opanowanie głosu, rozluźnienie zaciśniętych pięści
- wyrażenie naszego niezadowolenia w sposób nie powodujący eskalacji -> zwrócenie uwagi rozmówcy, że nie akceptujemy mijania się z prawdą
Sposoby radzenia sobie z gniewem swoich partnerów:
- identyfikacja wczesnych oznak gniewu
- uświadomienie sobie przyczyny
- próba rozładowania gniewu (humor, drobne ustępstwo, zaproponowanie przerwy, itp.)
Gniew nigdy nie pomaga w dojściu do porozumienia i wypracowaniu obopólnie satysfakcjonujących rozwiązań. Gniew jest złym doradcą. Próbujmy zatem minimalizować wpływ gniewu obu stron na proces negocjacyjny.
A tu rozważania w temacie gniewu z medycznego punktu widzenia (link)