Negocjacje z Tajami
Kultury azjatyckie w dużym stopniu opierają się na sygnałach niewerbalnych w komunikacji. Dziś kilka słów w temacie: Negocjacje z Tajami.
Negocjacje z Tajami
Tajowie są bardzo świadomi tego, w jaki sposób okazują emocje. Podobnie jak inne kultury w Azji, w dużym stopniu opierają się na komunikacji niewerbalnej i w przemyślany sposób stosują mowę ciała.
Religia, kultura i etykieta biznesowa mają bezpośredni wpływ na negocjacje biznesowe prowadzone w Tajlandii.
Buddyzm
Wiodącą religią w Tajlandii jest buddyzm – około 95% populacji kraju to buddyści. Oznacza to, że wielu Tajów bardzo mocno wierzy w karmę i inne koncepcje związane z buddyzmem, choćby taką, że powinno się zaakceptować swoje miejsce na świecie. Takie podejście sprawia, że rzadziej kwestionują swoje miejsce w społeczeństwie i nie próbują z tym walczyć. Oznacza to też, że są uważni i pełni szacunku jeśli chodzi o pozycję / miejsce innej osoby w społeczeństwie.
Koncepcja Kreng Jai
To działanie polegające na powstrzymywaniu się od prezentowania własnych poglądów, pomysłów czy pragnień, ponieważ mogłoby to spowodować dyskomfort dla innej osoby lub nawet rodzić konflikt pomiędzy stronami. Tajowie są gotowi poświęcić wiele w celu “utrzymania związku”, rozumianego jako dobre relacje z partnerem handlowym.
Mamy tu kilka typowych zachowań:
- Unikanie konfliktu
- Niechęć do domagania się swoich praw
- Niechęć do wyrażania swojej opinii, kiedy jest sprzeczna z opiniami już wyrażonymi przez innych
- Strach przed tym, że można by przeszkadzać innym, zakłócać ich czas czy myśli
- Powstrzymywanie się przed ujawnianiem swoich negatywnych emocji, by nie powodować dyskomfortu innych
- Spełnianie życzeń i instrukcji innych ludzi
- Wahanie w sytuacji kiedy należy udzielić komuś instrukcji czy reprymendy
Uśmiech w komunikacji
Uśmiech stanowi dużą część komunikacji niewerbalnej w Tajlandii. Uważa się, że w kulturze Tajlandii istnieje trzynaście różnych sposobów uśmiechania się.
Są uśmiechy:
- przez łzy
- smutne
- szydercze
- na silę
- sztuczne
- suche
- niezgody
- przenikliwy
- na powitanie
- dokuczliwe
- uprzejme
- z uwielbieniem
- satysfakcji
Zainteresowanych tajskimi uśmiechami odsyłam tutaj
Komunikacja werbalna
To że Tajowie w dużej mierze polegają na komunikacji niewerbalnej, wcale nie znaczy, że nie przykładają znaczenia do komunikatu werbalnego. Ważny jest dla nich ton głosu, jakiego używa się w rozmowie. Świadomy negocjator nie może sobie pozwolić na podniesiony głos, bowiem to oznaczałoby niedojrzałość i brak profesjonalizmu.
Tajowie mówią cicho i są bardzo uprzejmi, zarówno w relacjach prywatnych jak i relacji biznesowej (negocjacjach).
Tak zwana kontrola ekspresji emocjonalnej, a mówiąc wprost panowanie nad mimiką i gestykulacją są w negocjacjach z Tajami niezbędne.
Może Cię też zainteresować: