Peacock Effect, czyli efekt pawia

Peacock Effect, czyli efekt pawia

Inne

Efekt pawia to nie jest zjawisko charakterystyczne tylko dla negocjacji, ale dziś zajmiemy się tematem “Peacock Effect, czyli efekt pawia”  w procesie negocjacyjnym

Peacock Effect, czyli efekt pawia

To wykorzystywana często w negocjacjach umiejętność budowania własnej (tu oczywiście pozornej) siły.

Tak jak męskie osobniki (pawie) dumnie rozkładają ogony, prezentując bogactwo barw i podkreślając swoją atrakcyjność w oczach ewentualnych partnerek, tak sprawny negocjator może stosunkowo łatwo podnieść swój status w oczach partnera handlowego.

Oczywiście nic tak nie zbuduje naszej siły jak mocna BATNA i dobre przygotowanie do negocjacji. Z drugiej jednak strony nie zaszkodzi przecież wyglądać na bardziej wpływowego, bogatszego czy atrakcyjniejszego niż jest się w rzeczywistości. Status rozmówców można poznać po marce samochodu, zegarku na nadgarstku, jakości obuwia czy garnituru.

Nawet w Polsce istnieją już firmy wypożyczające dzieła sztuki czy ekskluzywne meble, dzięki którym nasze biuro zyska niepowtarzalny wygląd.

A zatem zaproszenie do eleganckiego biura. Luksusowy samochód na parkingu. Potem kolacja w dobrej restauracji, gdzie zarówno manager jak i kelner będą nas witać po nazwisku. To wszystko może przekonać naszego partnera i równocześnie gościa, że jesteśmy kimś wyjątkowym. Kimś z kim warto się dogadać i robić interesy.

Oczywiście są sytuacje, kiedy na naszą korzyść będzie przemawiać skromny wygląd, spartańskie warunki w biurze i niepozorne auto. Wszystko zależy od sytuacji i naszych partnerów w negocjacjach.

Może Cię zainteresować:

książka “Negocjuj, kobieto!” (wersja elektroniczna książki w formacie EPUB)

Dodaj komentarz