Peacock Effect, czyli efekt pawia

Atrybuty dobrego negocjatora

Peacock Effect, czyli efekt pawia

To wykorzystywana często w negocjacjach umiejętność budowania własnej (tu oczywiście pozornej) siły. Tak jak męskie osobniki dumnie rozkładają ogony, prezentując bogactwo barw i podkreślając swoją atrakcyjność w oczach ewentualnych partnerek, tak sprawny negocjator może stosunkowo łatwo podnieść swój status w oczach partnera handlowego.

Oczywiście nic tak nie zbuduje naszej siły jak mocna BATNA i dobre przygotowanie do negocjacji. Z drugiej jednak strony nie zaszkodzi przecież wyglądać na bardziej wpływowego, bogatszego czy atrakcyjniejszego niż w rzeczywistości. Status rozmówców można poznać po marce samochodu, zegarku na nadgarstku, jakości obuwia czy garnituru. Nawet w Polsce istnieją już firmy wypożyczające dzieła sztuki czy ekskluzywne meble, dzięki którym nasze biuro zyska niepowtarzalny wygląd. Wreszcie kolacja w dobrej restauracji, gdzie zarówno manager jak i kelner będą nas witać po nazwisku, może przekonać naszego partnera i równocześnie gościa, że jesteśmy kimś wyjątkowym.

Oczywiście są sytuacje, kiedy na naszą korzyść będzie przemawiać skromny wygląd, spartańskie warunki w biurze i niepozorne auto.

Dodaj komentarz