Negocjacje z Japończykami
Negocjacje z Japończykami
Wielowiekowy izolacjonizm i ogromne przywiązanie do tradycji czyni z Japończyków bardzo specyficzną nację. Przekłada się to zarówno na kontakty prywatne jak i biznesowe, no i oczywiście nie pozostaje bez wpływu na procesy negocjacyjne.
Japończycy reprezentują kulturę propartnerską i mocno ceremonialną.
Oznacza to, że:
- negocjatorzy nie są skłonni do robienia interesów z obcymi,
- preferowany jest mało otwarty, pośredni sposób wyrażania się,
- pierwszy kontakt nawiązuje się w sposób pośredni, np. na targach, podczas oficjalnych misji handlowych, przez ambasadę, przez wprowadzające osoby trzecie lub przez rekomendacje firm i organizacji,
- podczas pierwszych kontaktów, zanim przejdzie się do interesów, należy przeznaczyć dużo czasu na zbudowanie wzajemnego zaufania i dobrych stosunków,
- ważne jest zachowanie harmonii między ludźmi, unikanie konfliktów i konfrontacji w trakcie dyskusji,
- negocjatorzy są wyczuleni na punkcie „zachowania twarzy” i własnej godności,
- ceremonialność w kontaktach międzyludzkich jest wyjątkowo ważnym sposobem okazywania szacunku,
- różnice w statusie społecznym i zawodowym są podkreślane w różnych sytuacjach międzyludzkich,
- do partnerów biznesowych zwraca się na ogół po nazwisku, poprzedzając je tytułem,
- ludzie młodzi i kobiety mają mniejszy autorytet i wpływ na negocjacje,
- rytuały protokolarne są liczne i rozbudowane.
Mieszkańcy Wysp Japońskich są zazwyczaj bardzo powściągliwi.
- mówią cicho, nie przerywają wypowiedzi drugiej osobie i dobrze znoszą milczenie i ciszę podczas rozmowy,
- bardzo oszczędnie gestykulują i mają ograniczoną mimikę twarzy,
- zachowują duży dystans także w wymiarze fizycznym (tu tzw. przestrzeń personalna min. długości ręki),
- unikają dotykania obcych, wyjątkiem są uściski dłoni przy powitaniu oraz intensywnego, stałego patrzenia partnerom w oczy.
Poniższa lista zawiera wskazówki, które mogą się przydać podczas negocjacji z Japończykami:
- Japończycy zwykle negocjują w zespołach. Każdy członek zespołu ma jakąś specjalność oraz rolę w procesie negocjacyjnym.
- Pierwsza osoba, z którą skontaktujemy się w japońskiej firmie będzie obecna przez cały okres negocjacji.
- Skład osobowy zespołu może się zmieniać, a zespół może się w trakcie procesu powiększać. Chodzi o to, by jak najwięcej pracowników firmy miało okazję poznać ewentualnych kontrahentów.
- Podczas spotkań grupie japońskiej przewodzi zazwyczaj starszy, wysoko postawiony w strukturze reprezentant firmy.
- Pytania strony japońskiej to jedynie proces zbierania informacji. Negocjatorzy nie podejmują decyzji na podstawie usłyszanych odpowiedzi.
- Podczas pierwszego spotkania z pewnością nie zostanie podjęta żadna decyzja. Zespół negocjacyjny będzie musiał przedyskutować wszystkie kwestie ze swoimi zwierzchnikami.
- Japończycy są ostrożni, umiejętnie zwlekają z podaniem odpowiedzi lub zakomunikowaniem swojej decyzji. W negocjacjach nie lubią się spieszyć.
- Typowe zachowanie w negocjacjach to wielokrotne powracanie do wydawałoby się wyjaśnionych już kwestii. Wynika to z chęci uniknięcia nieporozumień i przekonania się, że wszystkie zaangażowane w rozmowy osoby rozumieją zagadnienie i nie mają żadnych wątpliwości.
- Decyzje japońskich negocjatorów mają podłoże długofalowe. Nie postrzegają negocjacji jako pojedynczego deala, raczej jako rozpoczęcie współpracy i związek biznesowy na przyszłość.
- Japończycy przerwą negocjacje, jeśli druga strona nie przestrzega protokołu.
- Wykazują ogromny szacunek ludziom starszym czy znajdującym się wyżej w hierarchii. Spodziewają się takiego samego zachowania od swoich partnerów negocjacyjnych.
- Nigdy nie mówią “nie”. Odpowiedź “Nie” jest mało elegancka, zatem odmawiający japońscy partnerzy będą ją łagodzić, mówiąc, np. że coś będzie bardzo trudne.
- Styl negocjacyjny jest nieindywidualistyczny i bezosobowy. Japończycy reprezentują swoją firmę i jej dobro podczas negocjacji jest dla nich absolutnym priorytetem.
- Logika i racjonalne argumenty mogą nie wystarczyć, by przekonać ich do swojego punktu widzenia. Japończycy muszą zaufać swoim partnerom negocjacyjnym, dopiero wtedy będą gotowi przystać na ich warunki.
Negocjując z przedstawicielami Kraju Kwitnącej Wiśni należy pamiętać, by:
- ubrać się skromnie i elegancko,
- ograniczyć język ciała i mimikę twarzy,
- nie dotykać japońskich partnerów (poza uściskiem na powitanie),
- stojąc w obliczu grupy, zwracać się do osoby najstarszej,
- nie zwracać się do żadnego japońskiego biznesmena po imieniu,
- nie wspominać o biznesie przez pierwsze minuty rozmowy,
- porozmawiać o japońskiej sztuce czy architekturze,
- nie rozmawiać o II wojnie światowej.
Negocjacje z Japończykami mimo że trudne, mogą się udać, jeśli będziemy pamiętać o różnicach, respektować zwyczaje naszych partnerów negocjacyjnych i wykazywać dla nich szacunek.