Programowanie neurolingwistyczne
Zrozumienie jak nasi partnerzy negocjacyjni postrzegają świat i jak ich spojrzenie różni się od naszego jest niezmiernie istotne dla wzajemnego porozumienia i pomocne przy budowie wspólnych uzgodnień. Poznaj programowanie neurolingwistyczne, oto kilka słów o NLP.
NLP (Neurolinguistic Programming)
Programowanie neurolingwistyczne to teoria rozwoju osobistego bardzo popularna i często używana w wielu treningach i progamach rozwojowych. Została ona opracowana w latach 80-tych XX wielu przez Richarda Bandlera i Johna Grindera.
Po tym jak Ruchard Bandler zakończył współpracę z J. Grinderem, opracował nowe procesy wywodzące się z oryginalnego NLP. Dwa najpopularniejsze to:
- Design Human Engineering (DHE)
- Neuro-Hypnotic Repatterning (NHR).
Idea NLP opiera się na zrozumieniu jak mózg (neuro) przetwarza informacje i komunikat językowy (linguistics) i jak rodzi się reakcja / zachowanie (programming).
W NLP używa się modeli behavioralnych, wokół których kreuje się procesy, które ludzie mogą wykorzystać do zmiany swoich postaw i zachowań.
Jednym z tych modeli jest DTI (Deep Trance Identification). Jest to wprowadzanie w stan głębokiego relaksu a nawet hipnozy.
DTI było używane do opanowywania różnych umiejętności np. aktorskich, muzycznych, a także do kontaktu ze zmarłymi lub do transformacji emocjonalnej.
Programowanie neurolingwistyczne w negocjacjach
Jeśli chcesz odnieść sukces w negocjacjach, musisz postarać się zrozumieć strategię myślenia drugiej strony.
Czy zastanawialiście się, w jaki sposób mózg interpretuje dochodzące do niego informacje? Otóż wszyscy myślimy według pewnych indywidualnych scenariuszy mentalnych. Dlatego skuteczność w negocjacjach jest silnie uzależniona od znajomości tak zwanych metaprogramów, które ukierunkowują nasze myśli i procesy decyzyjne. To one decydują, jakie argumenty nas przekonują, a jakie zupełnie pomijamy w czasie negocjacji.
W negocjowaniu nie idziemy oczywiście tak daleko, jak hipnoza. Jednak dobry negocjator może pokusić się o próbę utożsamienia się ze swoim oponentem. Taką próbą może podjąć, by lepiej zrozumieć:
- wahania
- obiekcje
- lęki/obawy
- upór
czyli ogólnie rzecz ujmując, postawę drugiej strony.
Chcesz wiedzieć więcej? Kup książkę!zajrzyj do sklepu