NLP

Programowanie neurolingwistyczne

Aspekty psychologiczne

Zrozumienie jak nasi partnerzy negocjacyjni postrzegają świat i jak ich spojrzenie różni się od naszego jest niezmiernie istotne dla wzajemnego porozumienia i pomocne przy budowie wspólnych uzgodnień. Poznaj programowanie neurolingwistyczne, oto kilka słów o NLP.

NLP (Neurolinguistic Programming)

Programowanie neurolingwistyczne to teoria rozwoju osobistego bardzo popularna i często używana w wielu treningach i progamach rozwojowych. Została ona opracowana w latach 80-tych XX wielu przez Richarda Bandlera i Johna Grindera.

Po tym jak Ruchard Bandler zakończył współpracę z J. Grinderem, opracował nowe procesy wywodzące się z oryginalnego NLP. Dwa najpopularniejsze to:

  1. Design Human Engineering (DHE)
  2. Neuro-Hypnotic Repatterning (NHR).

Idea NLP opiera się na zrozumieniu jak mózg (neuro) przetwarza informacje i komunikat językowy (linguistics) i jak rodzi się reakcja / zachowanie (programming).

W NLP używa się modeli behavioralnych, wokół których kreuje się procesy, które ludzie mogą wykorzystać do zmiany swoich postaw i zachowań.

Jednym z tych modeli jest DTI (Deep Trance Identification). Jest to wprowadzanie w stan głębokiego relaksu a nawet hipnozy.

DTI było używane do opanowywania różnych umiejętności np. aktorskich, muzycznych, a także do kontaktu ze zmarłymi lub do transformacji emocjonalnej.

programowanie neurolingwistyczne

Programowanie neurolingwistyczne w negocjacjach

Jeśli chcesz odnieść sukces w negocjacjach, musisz postarać się zrozumieć strategię myślenia drugiej strony.

Czy zastanawialiście się, w jaki sposób mózg interpretuje dochodzące do niego informacje? Otóż wszyscy myślimy według pewnych indywidualnych scenariuszy mentalnych. Dlatego skuteczność w negocjacjach jest silnie uzależniona od znajomości tak zwanych metaprogramów, które ukierunkowują nasze myśli i procesy decyzyjne. To one decydują, jakie argumenty nas przekonują, a jakie zupełnie pomijamy w czasie negocjacji.

W negocjowaniu nie idziemy oczywiście tak daleko, jak hipnoza. Jednak dobry negocjator może pokusić się o próbę utożsamienia się ze swoim oponentem. Taką próbą może podjąć, by lepiej zrozumieć:

  • wahania
  • obiekcje
  • lęki/obawy
  • upór

czyli ogólnie rzecz ujmując, postawę drugiej strony.

Chcesz wiedzieć więcej? Kup książkę!zajrzyj do sklepu

Może Cię też zainteresować:

błędy poznawcze / uprzedzenia