Różne kultury negocjacyjne
Poznając i rozumiejąc specyfikę zachowań naszych oponentów (różne kultury negocjacyjne) zdecydowanie łatwiej osiągniemy z nimi porozumienie.
Różne kultury negocjacyjne
przekładające się na różne zachowania negocjatorów to fakt.
Dziesięć podstawowych różnic w negocjacjach:
- Cel negocjacji -> podpisanie kontraktu czy zbudowanie relacji?
- Stosunek do scenariuszy zakończenia negocjacji.
- Styl formalny czy nieformalny?
- Komunikacja bezpośrednia czy pośrednia?
- Podejście do zjawiska czasu -> swobodne czy restrykcyjne?
- Emocje -> skrywane czy okazywane?
- Kształt kontraktu -> ogólny czy bardzo detaliczny?
- Podejście zastosowane w negocjacjach -> indukcyjne czy dedukcyjne?
- Decydent -> grupa czy jednostka?
- Gotowość do podejmowania ryzyka -> wysoka czy niska?
Wyróżniamy następujące kultury:
- protransakcyjne i propartnerskie
- ceremonialne i nieceremonialne
- monochroniczne i polichroniczne
- powściągliwe i ekspresyjne
KULTURY PROTRANSAKCYJNE
- preferowany jest bezpośredni, otwarty i szczery sposób wyrażania się
- otwartość na rozmowy o interesach z obcymi
- podczas spotkań przechodzi się do interesów po kilkuminutowej rozmowie na tematy ogólne
- podczas porozumiewania się priorytet ma dokładne zrozumienie się nawzajem
- w czasie negocjacji nie jest bardzo istotne zachowanie harmonii między partnerami
- mało istotna jest sprawa „zachowania własnej twarzy”
- większość spraw uzgadnia się raczej przez telefon lub za pomocą innych środków komunikacji
- prawnicy zasiadają przy stole negocjacji
- w przypadku nieporozumień polega się na pisemnych kontraktach
KULTURY PROPARTNERSKIE
- negocjatorzy nie są skłonni do robienia interesów z obcymi
- preferowany jest mało otwarty, pośredni sposób wyrażania się
- pierwszy kontakt nawiązuje się w sposób pośredni, np. na targach, podczas oficjalnych misji handlowych, przez ambasadę, przez wprowadzające osoby trzecie lub przez rekomendacje firm i organizacji
- podczas pierwszych kontaktów, zanim przejdzie się do interesów, należy przeznaczyć dużo czasu na zbudowanie wzajemnego zaufania i dobrych stosunków
- ważne jest zachowanie harmonii między ludźmi, unikanie konfliktów i konfrontacji w trakcie dyskusji
- negocjatorzy są wyczuleni na punkcie „zachowania twarzy” i własnej godności
- skuteczne porozumiewanie się i rozwiązywanie problemów wymaga częstych kontaktów twarzą w twarz
- w takcie negocjacji prawnicy na ogół pozostają w cieniu, głos mają przede wszystkim sami handlowcy
- przy wyjaśnianiu nieporozumień polega się raczej na ścisłych więzach wzajemnych
KULTURY CEREMONIALNE
- ceremonialność w kontaktach międzyludzkich jest wyjątkowo ważnym sposobem okazywania szacunku
- różnice w statusie społecznym i zawodowym są podkreślane w różnych sytuacjach międzyludzkich
- ludzie młodzi i kobiety mają mniejszy autorytet i wpływ na negocjacje
- do partnerów biznesowych zwraca się na ogół po nazwisku, poprzedzając je tytułem
- brak ceremonialności może być odebrany jako oznaka lekceważenia i nieposzanowania
- rytuały protokolarne są liczne i rozbudowane
- można odnieść wrażenie przewrażliwienia na punkcie pozycji społecznej
KULTURY NIECEREMONIALNE
- zachowania nieceremonialnego nie postrzega się jako lekceważącego
- różnice w statusie społecznym i zawodowym są wyraźnie mniejsze, niż w kulturach hierarchicznych
- podkreślanie różnic w statusie społecznym i zawodowym, wywołuje skrępowanie
- wkrótce po poznaniu się, do większości partnerów można zwracać się po imieniu, a nie po nazwisku z tytułem
- rytuałów protokolarnych jest niewiele i są nieskomplikowane
KULTURY MONOCHRONICZNE
- punktualność i przestrzeganie harmonogramów są bardzo ważne
- harmonogramy i terminy uważa się najczęściej za sztywne
- umówione spotkania nie są przerywane
KULTURY POLICHRONICZNE
- punktualność nie ma znaczenia
- harmonogramy i tzw. nieprzekraczalne terminy są raczej elastyczne
- spotkania bywają często przerywane
KULTURY POWŚCIĄGLIWE
- ludzie mówią ciszej, przerywają sobie rzadziej i dobrze znoszą milczenie w rozmowie
- dystans przestrzenny między ludźmi odpowiada długości ręki
- mało jest kontaktów dotykowych, wyjątkiem są uściski dłoni przy powitaniu
- unika się intensywnego, stałego patrzenia partnerom w oczy
- mniej się gestykuluje, zarówno dłońmi, jak całymi rękoma
- mimika jest ograniczona
KULTURY EKSPRESYJNE
- ludzie często mówią dość głośno, przerywają sobie nawzajem i czują się nieswojo, gdy zapada cisza
- dystans przestrzenny między ludźmi wynosi pół długości ręki lub mniej
- występuje częste dotykania się podczas rozmowy
- bezpośrednie, również intensywne patrzenie sobie w oczy świadczy o zainteresowaniu i szczerości
- mimika raczej wyrazista
- ożywiona gestykulacja
Jak widać z powyższego zestawienie różne kultury negocjacyjne to ogromny temat…