E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

Negocjacje w praktyce

W poważnych kwestiach najczęściej negocjujemy podczas spotkań twarzą w twarz. Istnieją jednak też  inne popularne metody komunikacji takie jak video konferencje, telefon i e-mail. Tutaj zajmiemy się rozważaniami na temat: E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach.

E-mail jako środek efektywnej komunikacji w negocjacjach

Okazuje się, że komunikacja za pomocą maila niesie wiele korzyści:

  • wygoda, zwłaszcza jeśli strony negocjujące dzieli duży dystans (w znaczeniu geograficznym oczywiście);
  • możliwość dołączenia do negocjacji praktycznie dowolnej liczny osób poprzez włączenie ich do listy adresatów wysyłanych wiadomości;
  • możliwość przesyłania dużej ilości danych, informacji, analiz (chociażby jako załączniki do maila);
  • wyraźny zapis przebiegu negocjacji i obustronnie poczynionych uzgodnień (z datami, adresatami, itd.);
  • czas na rozważenie otrzymanych propozycji;
  • szansa unikania bezpośrednich polemik i zatargów (bardzo ceniona przez ludzi nie lubiących konfrontacyjnych sytuacji).

Kiedy negocjujesz poprzez wymianę korespondencji mailowej pamiętaj, by:

  • przeczytać to co napisałeś i przemyśleć raz jeszcze sposób w jaki wyraziłeś swoje myśli;
  • nigdy nie wysyłać wiadomości pod wpływem negatywnych emocji (zły, dotknięty, obrażony);
  • wzbogacać korespondencję rozmowami telefonicznymi, telekonferencjami i o ile to możliwe chociaż jednym spotkaniem;
  • zawrzeć w wiadomości jakieś chociażby drobne elementy o charakterze osobistym, podobnie jak small talk budujące relacje

Dla przykładu:

->  informacja o pogodzie -> “Z zachmurzonego Krakowa przesyłam nową propozycję do rozważenia”,

-> życzenia na święta -> “Mam nadzieję, że mimo ogromu pracy, uda się Panu spędzić wśród najbliższych spokojne i radosne święta”, itp.);

E-mail zdaje się być efektywnym i nieuniknionym środkiem komunikacji w negocjacjach.

e-mil / poczta elektroniczna / e-poczta / mejl

Może Cię zainteresuje:

negocjowanie on-line – wytyczne