Joint Business Plan

Joint Business Plan

Podstawowe pojęcia negocjacji

Joint Business Plan wydaje się pojęciem szerokim, odnoszącym się do całego biznesu. Można go jednak zastosować tylko do poletka negocjacyjnego.

 

Joint Business Plan

 

Podejdźmy do Joint Business Plan (JBP) na przykładzie negocjacji sieci detalicznej z dostawcą.

Można tu wyodrębnić trzy plany:

 

1. MKG Plan / promo plan

To nic innego jak kalendarz promocji i innych działań wspierających sprzedaż z oznaczeniem premier produktowych, czyli wprowadzania nowych produktów ale też wycofywania starych, najsłabiej rotujących SKU. Całość aktywności zaznaczona jest na osi czasu.

 

2. Plan zakupów / plan sprzedaży

To plan zakupów (przy kontraktach sell in’owych) albo plan odsprzedaży (przy kontraktach sell out’owych).

To detalicznie zaplanowany stock, który jest do kupienia lub do odsprzedania w konkretnych okresach. Przy współpracy na wielu brand’ach i dużej ilości SKU takie plany są sporządzane dla każdego SKU.  Plan rzecz jasna jest roczny, ale jego weryfikacja przebiega najczęściej raz na kwartał.

 

3. Plan strategiczny

Taki plan funkcjonuje tylko wtedy gdy strony łączy dojrzała współpraca. Jest to zazwyczaj planowanie długookresowe (więcej niż 12 miesięcy)  i zawiera inicjatywy, które będę:

  • nowe, niepowtarzalne, zarezerwowane tylko dla danej sieci
  • niosły prawdziwą wartość dla klientów sieci
  • obustronnie korzystne
  • budowały trwałą kooperację na lata

 

 

 

Joint Business Plan jest świetnym narzędziem do egzekwowania założonych w ramach negocjacji wyników i realizowania założeń umowy, co pomaga obu stronom na realizację swoich celów.

Zazwyczaj współpraca opiera się na planie MKG (marketingowym) i planie zakupowym. Zachęcam jednak do rozszerzenia planowania na plany strategiczne, to bowiem pozwala stronom na zbudowanie naprawdę satysfakcjonującej współpracy.

 

Polecam artykuł, który znajdziesz (tutaj)

Może Cię zainteresować:

książka o negocjowaniu