Kawowe negocjacje
Z okazji przypadającego w tym roku na 29 września Światowego Dnia Kawy dziś kilka słów o negocjowaniu z kawą w tle, czyli kawowe negocjacje.
Kawowe negocjacje
Znalazłam swego rodzaj przewodnik negocjacyjny dla producentów kawy i z niego zaczerpnęłam kilka informacji…
Według danych opublikowanych przez organizację rozwojową Hivos, z zysków generowanych przez przemysł kawowy, jedynie ok. 10% pozostaje w krajach gdzie kawa jest produkowana. Dodatkowo ceny kawy na rynkach światowych spadają. Zatem bezpośrednie zaangażowanie się producentów / plantatorów w rozmowy handlowe może przynieść korzystną dla nich zmianę – więcej pieniędzy pozostanie u nich w kieszeniach.
- Kraj pochodzenia produktu oraz warunki w jakich kawa była uprawiana a potem przetwarzana zaczynają mieć coraz większe znaczenie dla konsumenta końcowego, zatem ważne jest by przekazać wiedzę i stosowne informacje naszym partnerom negocjacyjnym.
- Jakość jest kluczowa, więc należy upewnić się, że produkt który sprzedajemy spełnia wszelkie normy jakościowe, jest po prostu kawą bardzo dobrej jakości.
- Trafienie w oczekiwania klienta jest szczególnie istostne, dlatego musimy znać swoich odbiorców. Słuchajmy ich, wsłuchujmy się w ich potrzeby. Inaczej rozmawiajmy z wielkim importerem a inaczej z reprezentantem lokalnej palarni kawy.
- Cena odgrywa niebagatelną rolę zatem trzeba pomyśleć nad właściwą polityką cenową. Możemy zróżnicować oferty dla różnych grup odbiorców i inne ceny proponować klientom, z którymi w perspektywie mamy szanse na długoletnią współpracę, a inne partnerom, których interesuje jednokrotny zakup.
- Próbki to ważny element budowania rozpoznawalności marki. Należy więc zadbać by sample trzymały wysoką i tę samą jakość.
Na koniec garść porad dotyczących postawy i zachowania podczas negocjacji:
- staraj się być cierpliwy
- bądź otwarty na współpracę z różnymi partnerami
- poznaj swojego klienta, jego potrzeby, jego bolączki, jego rynek
- zadawaj pytania
- obserwuj
- ucz się i staraj się doskonalić swoje kompetencje negocjacyjne
Link do artykuły (tutaj)
No i na koniec ciekawostka – nie negocjuj z kubkiem ciepłej kawy w ręku!
Według badań przeprowadzonych przez Lawrence’a Williams’a z University of Colorado i John’a A. Bargh’a z Yale, trzymanie ciepłego przedmiotu ma wpływ na naszą chęć dostosowania się do osoby, z którą rozmawiamy i prowadzi do bardziej hojnego zachowania. A tego w negocjacjach nie chcemy. No chyba że owa hojność miałaby przejawiać się z drugiej strony stołu negocjacyjnego 😉
Może Cię też zainteresować: