Negocjowanie on line - wytyczne

Negocjowanie on line – wytyczne

Negocjacje w praktyce

 

Jakiś czas temu uważaliśmy, że negocjowanie via e-mail jest nieuchronne, bo jest to prosty sposób na ograniczenie kosztów i czasu jaki strony inwestują  w negocjacje. W obliczu szalejącego na świecie wirusa (Coronavirus Covid-19), nawet ci nie do końca przekonani do takiego rozwiązania, muszą przerzucić się na taką formę komunikacji. Dziś zatem “Negocjowanie on line – wytyczne”

 

 

Negocjowanie on line – wytyczne

 

Chris Voss podaje cztery zasady usprawniające negocjowanie on line:

  1. Krótko i na temat
  2. Nie owijaj w bawełnę, przekazuj wprost nawet złe wiadomości
  3. Staraj się by wydźwięk wiadomości był przyjazny
  4. Ważne jest ostatnie wrażenie, czyli ważne jest, jak kończysz

 

re.1.

Pisz krótko i na temat i zawieraj jeden istotny przekaz w jednej wiadomości. Długie, kwieciste maile są niepożądane, gdyż zabierają za dużo czasu i odciągają uwagę czytającego od głównego zagadnienia.

Autr książki “Never split the difference” sugeruje, że każda wiadomość e-mail dłuższa niż pięć linii tekstu jest za długa.

re.2.

Jeśli masz do przekazania złe wieści, bądź bezpośredni, nazywaj rzeczy po imieniu. Możesz ewentualnie ostrzec czytającego informując wprost “Mam złe wieści”, ale oszczędź mu przydługiego wprowadzenia  czy ocieplających komentarzy.

re.3.

Staraj się by wydźwięk wiadomości był przyjazny. Nawet jeśli sam mail zawiera nienajlepsze informacje, postaraj się by jego forma była neutralna. Zawsze nawet złą wiadomość, można podać z komentarzem “przykro mi”, co pokazuje emocje piszącego. W przypadku przekazywania dobrych wieści, nawet w korespondencji biznesowej można pozwolić sobie na (oszczędne) używanie emotikonów. Takie sygnały, mimo że mają niewspółmiernie mniejszy wydźwięk niż uśmiech podczas spotkania, jednak ocieplają atmosferę.

re.4.

No i wreszcie istotna rola ostatniego wrażenia. Sposób w jaki kończysz wiadomość, ostatnie zdanie w mailu będzie rezonować w głowie czytającego. Ważne zatem jest by komunikat zamykający był pozytywny i zachęcający do dalszych negocjacji.

 

 

https://blog.blackswanltd.com/the-edge/how-to-win-with-email-4-rules-for-success?utm_campaign=Negotiation%20One%20Sheet&utm_content=120480979&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lis-i6P2SEqsO1

 

Może Cię zainteresować:

czego pozbawił mnie covid

 

 

Dodaj komentarz