Komunikaty parawerbalne
Istnieją trzy sposoby komunikowania się werbalny, niewerbalny i parawerbalny
- werbalny -> za pomocą konkretnych słów
- niewerbalny -> tzw. mowa ciała
- parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja
Dwa pierwsze sposoby nie wymagają głębszego omówienia, zatem tu zamieszczę kilka słów w temacie: Sposoby komunikowania się – komunikaty parawerbalne
Sposoby komunikowania się – komunikaty parawerbalne
Wszelkie dźwięki towarzyszące komunikacji mogą mieć znaczenie. Nie tylko tempo w jaki mówimy, nie tylko wysokość, natężenie i barwa głosu, ale również wtrącane przerywniki, wzdychanie, chrząkanie, kaszel, czy tzw. wypełniacze (“yyy”, “eeee”).
Ton głosu, barwa głosu
Ton ma ogromne znaczenie. Źle znosimy głosy matowe, ochrypłe, szorstkie czy piskliwe. Za to miłe dla ucha wydają się nam tzw. głosy aksamitne, czyli dźwięczące dobrze.
Barwa głosu powinna być zawsze odpowiednia do treści. Słychać w niej bowiem emocje. Da się odczuć nasze nastawienie, pewność siebie albo jej brak. Dzięki temu, jak brzmi głos ocenimy ludzi. Jedni wydają nam się wiarygodni, dobrzy, miło usposobieni. Innych bierzemy za zdystansowanych i gburowatych.
Ostre brzmienie głosu możemy odebrać jako krytykę. Łagodne zaś stanowi przekaz kojący.
To, jak odbiorca zaklasyfikuje nasz głos – zależy od jego upodobań, wspomnień, skojarzeń.
Artykulacja
To sposób, w jaki wypowiadamy słowa. Problemy z artykulacyją (np. wady wymowy) wpływają na odbiór człowieka. Zaś właściwa artykulacja świadczy o naszym poziomie wykształcenia oraz inteligencji.
Poprawna artykulacja w znacznym stopniu zwieksza komunikatywność. Natomiast zła artykulacja tworzy bariery komunikacyjne. Odbiorca musi bowiem wykonać pewien wysiłek, by zrozumieć, co do niego mówimy.
Czynniki wpływającym na wymowę to m.in. sytuacja, w której znajduje się mówiący.
- jeśli chcemy pobudzić słuchaczy i ich zainteresować – artykulacja musi być wyraźna, zdecydowana, energiczna.
- jeżeli chcemy kogoś uspokoić, czy wprowadzić dobry nastrój – możemy bardziej przeciągać samogłoski i luźniej wypowiadać dźwięki.
Intonacja
Wpływa na to, czy precyzyjnie przekażemy intencję w nadawanym przez nas komunikacie. Właściwie stosowana intonacja podtrzyma uwagę rozmówcy i ożywi przekaz.
Brak intonacji daje monotonny przekaz i przyczynia się do znudzenia słuchaczy. Głos powinien wznosić i się opadać. Niekorzystne jest jednak częste skakanie pomiędzy niskimi i wysokimi tonami.
Rytm mowy, akcenty i pauzy
Rymy i akcenty realizujemy przez dźwięki, wypowiadając je w określonym układzie. Kładziemy nacisk na wyrazy, wyciszamy głos.
Pauza jest nie mniej istotna. Cisza przed kluczowym momentem wypowiedzi wprowadza nastrój oczekiwania, zwraca uwagę na ten własnie fragment wypowiedzi.
Komunikaty parawerbalne – barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja – wszystko to umiejętnie wykorzystywane w naszej wypowiedzi sprawi, że łatwiej się zrozumiemy i szybciej dojdziemy do porozumienia…
Na podstawie “Głos w komunikacji cz. 2. Kiedy głos mówi więcej niż słowa.” Sylwia Prusakiewicz – Kucharska