E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach
W poważnych kwestiach najczęściej negocjujemy podczas spotkań twarzą w twarz. Istnieją jednak też inne popularne metody komunikacji takie jak video konferencje, telefon i e-mail. Tutaj zajmiemy się rozważaniami na temat: E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach.
E-mail jako środek efektywnej komunikacji w negocjacjach
Okazuje się, że komunikacja za pomocą maila niesie wiele korzyści:
- wygoda, zwłaszcza jeśli strony negocjujące dzieli duży dystans (w znaczeniu geograficznym oczywiście);
- możliwość dołączenia do negocjacji praktycznie dowolnej liczny osób poprzez włączenie ich do listy adresatów wysyłanych wiadomości;
- możliwość przesyłania dużej ilości danych, informacji, analiz (chociażby jako załączniki do maila);
- wyraźny zapis przebiegu negocjacji i obustronnie poczynionych uzgodnień (z datami, adresatami, itd.);
- czas na rozważenie otrzymanych propozycji;
- szansa unikania bezpośrednich polemik i zatargów (bardzo ceniona przez ludzi nie lubiących konfrontacyjnych sytuacji).
Kiedy negocjujesz poprzez wymianę korespondencji mailowej pamiętaj, by:
- przeczytać to co napisałeś i przemyśleć raz jeszcze sposób w jaki wyraziłeś swoje myśli;
- nigdy nie wysyłać wiadomości pod wpływem negatywnych emocji (zły, dotknięty, obrażony);
- wzbogacać korespondencję rozmowami telefonicznymi, telekonferencjami i o ile to możliwe chociaż jednym spotkaniem;
- zawrzeć w wiadomości jakieś chociażby drobne elementy o charakterze osobistym, podobnie jak small talk budujące relacje
Dla przykładu:
-> informacja o pogodzie -> “Z zachmurzonego Krakowa przesyłam nową propozycję do rozważenia”,
-> życzenia na święta -> “Mam nadzieję, że mimo ogromu pracy, uda się Panu spędzić wśród najbliższych spokojne i radosne święta”, itp.);
E-mail zdaje się być efektywnym i nieuniknionym środkiem komunikacji w negocjacjach.
e-mil / poczta elektroniczna / e-poczta / mejl