Eskalacja konfliktu – Model F. Glasl’a

Aspekty psychologiczne w negocjacjach, Emocje w negocjacjach

Eskalacja konfliktu

Wikipedia podaje, że eskalacja konfliktu to „sytuacja, w której silne stany emocjonalne oraz chęć zwycięstwa zaczynają dominować w sytuacji konfliktowej, powodując uczucie wzajemnej wrogości stron wobec siebie. Strony przestają się skupiać na źródle konfliktu, a zaczynają przybierać względem siebie bardzo silną postawę antagonistyczną.”

Konflikt (jak puszczona w ruch maszyna) jest trudny do zatrzymania.

Nie uda się go zahamować o ile nie ma wymiany informacji o przyczynach konfliktu i o źródłach zachowania jego uczestników.

Obie strony:

  • mają inną optykę / spojrzenie na sytuację
  • są przekonane o swojej racji
  • działają pod wpływem emocji (gniewu)

W efekcie obie strony tracą:

  • z oczu cel
  • zdolność racjonalnego myślenia
  • twarz

Zatracają się w gniewie, chcą upokorzenia przeciwnika, poszukują zadośćuczynienia w zemście.

 

Dobrze zobrazował to Friedrich Glasl w swoim modelu.

Model Glasl’a pokazuje stopnie eskalacji konfliktu i trzy etapy tejże eskalacji:
etap I

gdzie jeszcze strony mają szanse na pojednanie i wyjście z twarzą z całego zdarzenia

etap II

podczas którego jedna strona wygrywa a druga traci/przegrywa

etap III

to faza gdzie nie ma już wygranych, obie strony tracą – hasło „razem w otchłań” świetnie oddaje sens tego etapu

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz