Konflikt

Aspekty psychologiczne w negocjacjach, Emocje w negocjacjach

Konflikt rodzi się, gdyż ludzie w oparciu o swoją wiedzę, doświadczenie, wychowanie, postawę życiową inaczej postrzegają różne sytuacje.

Zachowania nasze wobec innych osób oraz zachowania innych wobec nas nie zostają bez wpływu. Zawsze powodują jakieś konsekwencje (akcja <-> reakcja). Prowadzi to do zmiany, modyfikacji lub umocnienia dotychczasowych postaw:

  • osobnik przekonany, że życie jest walką, w obliczu konfliktu z dużym prawdopodobieństwem będzie prowokował, będzie atakował, będzie walczył,
  • ktoś kto wierzy, że konfliktu należy się wystrzegać, w sporze będzie najprawdopodobniej kluczył, „okopywał się”, wycofywał się.

Żadna z tych postaw nie pozwala na zrozumienie co leży u podstaw konfliktu i na jego satysfakcjonujące dla osób borykających się z nim  rozwiązanie.

Przy konflikcie pamiętać też należy, że czy chcemy czy nie, dzielimy się emocjami. Jak jesteśmy zadowoleni, to nasz dobry nastrój działa kojąco na osoby przebywające w naszym towarzystwie. Kiedy jesteśmy źli, rozdrażnieni, rozgoryczeni, to nasze „złe” emocje też nie pozostają bez wpływu na nasze otoczenie. Psychologowie nazywają to procesem transferu emocji lub transferu nastroju.

Przy sporze zazwyczaj dzielimy się z drugą stroną „złymi” emocjami i to tylko potęguje impas.

 

p.s. ponoć nie ma czegoś takiego jak dobre czy złe emocje, emocje po prostu są nieodłączną stroną naszego życia

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz