Konflikty w negocjacjach

Inne

Konflikt to pewna niezgodność, sprzeczność dotycząca interesów, poglądów, zasad. Konflikt to też spór, zatarg, nieporozumienie. Jest on zjawiskiem powszechnym, nieuchronnie związanym z naszym funkcjonowaniem w społeczeństwie. Konflikty w negocjacjach są zatem nieuniknione…

Konflikt rodzi się, gdyż ludzie w oparciu o swoją wiedzę, doświadczenie, wychowanie, postawę życiową inaczej postrzegają różne sytuacje.

Konflikty w negocjacjach

Zachowania nasze wobec innych osób oraz zachowania innych wobec nas nie zostają bez wpływu. Zawsze powodują jakieś konsekwencje (akcja <-> reakcja). Prowadzi to do zmiany, modyfikacji lub umocnienia dotychczasowych postaw:

  • osobnik przekonany, że życie jest walką, w obliczu konfliktu z dużym prawdopodobieństwem będzie prowokował, będzie atakował, będzie walczył,
  • ktoś kto wierzy, że konfliktu należy się wystrzegać, w sporze będzie najprawdopodobniej kluczył, “okopywał się”, wycofywał się.

Żadna z tych postaw nie pozwala na zrozumienie co leży u podstaw konfliktu i na jego satysfakcjonujące dla osób borykających się z nim  rozwiązanie.

Przy konflikcie pamiętać też należy, że czy chcemy czy nie, dzielimy się emocjami. Jak jesteśmy zadowoleni, to nasz dobry nastrój działa kojąco na osoby przebywające w naszym towarzystwie. Kiedy jesteśmy źli, rozdrażnieni, rozgoryczeni, to nasze “złe” emocje też nie pozostają bez wpływu na nasze otoczenie.

Psychologowie nazywają to procesem transferu emocji lub transferu nastroju.

Przy sporze zazwyczaj dzielimy się z drugą stroną “złymi” (nieprzyjemnymi) emocjami i to tylko potęguje impas.

Jakie konflikty w negocjacjach wyróżniamy:

  • interesów -> chęć zaspokojenia potrzeb jednej strony, brak realizacji interesów strony drugiej
  • wartości -> to rozbieżność w obszarze ideologii, tradycji, religii
  • danych -> brak danych, przeciwstawne dane, nieprawidłowe dane
  • strukturalny -> antagonizmy wynikające ze struktury organizacji
  • relacji -> to konflikt interpersonalny, któremu często towarzyszą negatywne emocje

Próby rozwiązywania konfliktów:

Facylitacja

Procedura rozwiązywania konfliktów, gdzie oprócz zainteresowanych stron uczestniczy facylitator. Pilnuje on przestrzegania określonych norm, pomaga w zdefiniowaniu celu i koncentracji na zdaniach. Jego rolą jest pilnowanie by nie doszło do eskalacji konfliktu.

Mediacje

Próba doprowadzenia do ugodowego i satysfakcjonującego obie strony rozwiązania na drodze dobrowolnych negocjacji przy udziale osoby trzeciej (neutralnej wobec stron i konfliktu). Mediator wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia, pomaga w wypracowaniu kompromisu nie narzucając żadnego rozwiązania.

Arbitraż

Metody rozwiązywania sporów, gdzie dwie strony przedstawiają stanowisko stronie trzeciej, która następnie podejmuje decyzje za nich, co rozstrzyga konflikt. Są to np. odwołanie się do sądu, autorytetu, władzy zwierzchniej.

Jeżeli wiesz już coś o konflikach w negocjacjach to…

Może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz