Contract Manager – cechy pożądane
Zarządzanie umowami jest cały czas mocno niedocenianym, ale jednym z najpoważniejszych obszarów w organizacji.Dziś wpis pt. Contract Manager – cechy pożądane
Contract Manager – cechy pożądane
Skuteczne zarządzanie umowami ma bezpośrednie przełożenie na:
- wyniki finansowe,
- relacje z partnerami,
- reputację firmy.
Według IBM przeciętna firma z listy “Fortune 1000” ma 20 000 do 40 000 aktywnych kontraktów. Przy tak wielu umowach i powiązanych dokumentach do śledzenia, skuteczne zarządzanie umowami staje się koniecznością.
Poniżej kilka istotnych dla osoby zajmującej się umowami umiejętności i cech, które pozwalają skutecznie zarządzać kontraktami w organizacji. (kolejność przypadkowa)
Contract Manager – cechy pożądane
1. dbałość o szczegóły, skrupulatność
2. podstawowa znajomość uregulowań i terminów prawnych
3. wrażliwość na kwestie Compliance / Q&R
4. znajomość biznesu
5. umiejętność zarządzania ryzykiem
6. sprawność w zarządzaniu czasem
7. znajomość / obsługa specjalistycznego software
8. zdolności negocjacyjne
9. zdrowy rozsądek / racjonalne podejście
Ad.1. dbałość o szczegóły, skrupulatność
Zapisy kontraktów często dotyczą drobnych szczegółów. Takie pozornie błahe kwestie mogą jednak mieć znaczący wpływ na realizacje kontraktów i rentowność całych projektów.
Menedżerowie kontraktów muszą być bardzo skrupulatni. Ich uwaga musi być nakierowana na wszystkie zmienne umieszczone w umowie. Tu ceny, procenty, daty / terminy, zapisy specjalne, itd.
Zachowanie skrupulatności w odniesieniu do terminów i innych problemów jest kluczowe. Z tego powodu wielu menedżerów kontraktów polega na oprogramowaniu do zarządzania kontraktami, które może wysyłać im przypomnienia i zapewniać większą spójność procesu. Jednak mimo posiłkowania się nowoczesnymi tchnologiami pozostaje potrzeba zwracania uwagi na wszystkie nawet najdrobniejsze szczegóły.
Ad.2. podstawowa znajomość uregulowań i terminów prawnych
Nie można wymagać od Contract Managera by świetnie orientował się w systemach prawnych różnych krajów. W gąszczu umów mogą się bowiem znajdować kontrakty z oznaczoną jurysdykcją inną niż kraj, w którym działa firma i zatrudniony jest Contract Manager.
Jednak na tym stanowisku niezbędna jest orientacja w terminologii prawniczej, bo bez tego zrozumienie zapisów umownych w wielu przypadkach będzie niemożliwe.
Ad.3. wrażliwość na kwestie Compliance / Q&R
Związek pomiędzy zarządzaniem umowami a kwestiami compliance i quality & regulatory jest bardzo silny.
Compliance dotyczy zapewnienia zgodności działań z regulacjami prawnymi i innymi przyjętymi w organizacji normami postępowania. Trudno sobie wyobrazić, że Contract Manager będzie obojętny na te kwestie. Z kolei uważność w sprawach Q&R jest niezwykle istotna zwłaszcza w branżach takich jak medyczna, farmaceutyczna, ‘beauty’.
Ad.4. znajomość biznesu
Najbardziej korzystnym scenariuszem jest scenariusz kiedy Contract Manager dobrze zna obszar biznesowy, w którym funkcjonuje. Chodzi tu oczywiście zarówno o orientację w specyfice oferowanych przez jego własną firmę produktów czy usług, ale też o zakres działań objęty umowami. Nie jest to sprawa łatwa, zwłaszcza w dużych organizacjach. Poszczególne umowy będą odnosić się do wielu obszarów zakupów tu np. direct, indirect, third parties.
Ad.5. umiejętność zarządzania ryzykiem
Każda umowa wiąże się z jakimś ryzykiem dla zaangażowanych w nią stron. Niewypełnienie lub niesatysfakcjonujące wypełnienie obowiązków wynikających z umowy, przekroczenie terminów, ujawnienie danych poufnych i tym podobne działania lub zaniechania, mogą spowodować szereg negatywnych konsekwencji, począwszy od kar finansowych a skończywszy na sprawach sądowych.
Profesjonalny Contract Manager potrafi:
- zidentyfikować ryzyko,
- zrozumieć jego znaczenie / wagę dla kontraktu,
- oszacować skutki i prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka,
- zminimalzować ryzyko.
Ad.6. sprawność w zarządzaniu czasem
Zarządzanie umowami jest bardzo czasochłonnym procesem. Obejmuje m.in.: sprawdzenie partnerów handlowych, negocjacje, zatwierdzenia/podpisy, śledzenie etapów realizacji, kontrolę zgodności realizacji z uzgodnieniami, monitorowanie dat/terminów, zmiany/poprawki/aneksy.
Przy dużej ilości umów kontrola nad wszystkimi aspektami jest bardzo trudna i niezmiernie czasochłonna. Umiejętność zarządzania czasem jest zatem bardzo pożądana.
Ad. 7. znajomość / obsługa specjalistycznego software
Zachowanie skrupulatności w odniesieniu do terminów i innych problemów jest kluczowe dla menedżerów kontraktów. Z tego powodu wielu z nich polega na oprogramowaniu do zarządzania kontraktami. Taki program może np.:
- prezentować najważniejsze punkty kontraktów w uproszczonej / bardziej przystępnej formie,
- wysyłać przypomnienia w przypadku zbliżającyh się terminów wygaśnięcia umowy,
- regulować / kontrolować dostępy do bazy umów,
- zapobiegać wyciekowi danych,
- zapewniać większą spójność procesu.
Ad.8. Zdolności negocjacyjne
O ile Contract Manager jest odpowiedzialny albo chociaż zaangażowany w negocjowanie umów (a tak się dzieje w większości przypadków) winien on posiąść umiejętność negocjacowania.
Ważne jest też, by funkcjonując i negocjując w środowisku międzynarodowym opanował też trudną sztukę negocjacji multikulturowych.
Ad.9. zdrowy rozsądek / racjonalne podejście
Do wyżej wymienionych umiejętności i cech należy dodać jeszcze zdrowy rozsądek i racjonalizm. Pozwoli on Contract Managerowi na trzeźwą ocenę sytuacji biznesowej zarówno w trakcie procesu negocjacyjnego jak i w ramach zarządzania umowami.
AAA
https://www.contractworks.com/blog/5-skills-needed-for-effective-contract-management?utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=79741279&_hsenc=p2ANqtz–KydEVdA-Lj95K-TnXNHBBvDafS5jTmKCN_BrfbNrqEh6aEnHYMoSv03Ck8DrbJU5ASOqYuTNZbS_VPxyjfgDHIXzQkOXOBlULd8BUtzEXbrAubFY&_hsmi=79741279