negotiate in the dark

Negotiate in the dark

Podstawowe pojęcia negocjacji

To negotiate in the dark – niestety nie ma dobrego tłumaczenia tego zwrotu. Można to przetłumaczyć jako negocjowanie z ukrycia, albo negocjowanie w ciemności. Oznacza to niebezpośredni udział w procesie negocjowania, negocjowanie poprzez reprezentanta czy pełnomocnika.

 

Negotiate in the dark

Niedawno przeczytałam ciekawy artykuł zatytułowany ‘Best things to do in the dark (with your clothes on)’. Były w nim opisane dwie aktywności, a mianowicie:

Eating in the dark / Dine in the dark, czyli nic innego jak restauracja, w której klienci jedzą w zupełnych ciemnościach.

Dialogue in the Dark – wystawa, podczas której zwiedzający mają okazję obcować ze sztuką po ciemku. Są oprowadzani przez niewidomych przewodników i mogą oczywiście dotykać eksponatów.

Pomyślałam, że do tej listy należałoby dorzucić:

Negotiating in the dark, czyli negocjowanie w ciemności.

Jest to sytuacja, kiedy ktoś negocjuje w naszym imieniu.

 

Przykłady dla ‘Negotiate in the dark’

 

  1. Nieruchomości

Jest to powszechna praktyka, gdzie agent reprezentujący właściciela domu lub mieszkania negocjuje z potencjalnym kupcem. Najkorzystniej jest wtedy, gdy będąc sprzedającym, mamy z agentem umowę z tzw. success fee. Tako premia za sukces będzie skłaniać agenta do wynegocjowana najwyższej możliwej ceny (success fee jest procentem od kwoty, za którą uda się sprzedać nieruchomość).

  1. Media

W mediach gwiazdy / celebryci raczej nie biorą bezpośredniego udziału w negocjacjach swoich kontraktów. Prace te zostawiają swoim managerom. W niektórych przypadkach rzeczywiście negocjują swoje stawki za pośrednictwem swego managera. Często bywa jednak, że w ogóle nie biorą udziału w procesie negocjacyjnym, pozostawiając swojemu reprezentantowi ogromną autonomię w tym obszarze.

  1. Rynek pracy

Typowy head hunter najpierw poszukuje dla swojego klienta odpowiednich kandydatów. Gdy już takich znajdzie, przedstawia ich klientowi. Czasem dalsze etapy procesu rekrutacyjnego prowadzi sam klienta. Czasem po wyłonieniu najlepszego kandydata to head hunter negocjuje warunki zatrudnienia.

 

Korzyści płynące z modelu ‘Negotiate in the dark’

  • brak bezpośredniego zaangażowania emocjonalnego po stronie reprezentanta
  • czas na analizę kolejnych propozycji / ofert i odniesienie się do nich
  • możliwość korzystania z taktyki “ograniczone pełnomocnictwo”

 

Może Cię zainteresować:

trzecia strona w procesie negocjacyjnym