
Komunikacja miękka
Komunikacja miękka
Komunikacja miękka jest pożądana zwłaszcza w następujących sytuacjach:
- faza poznawania nowego partnera negocjacyjnego
- negocjacje nastawione na rozwiązanie / model win-win
- pojawienie się obiekcji w standardowych rozmowach
- impas
W wyżej wymienionych sytuacjach nie ma sensu wchodzić w słowną konfrontację, ironizować czy przybierać mentorskiego tonu i pouczać naszych oponentów.
Warto wtedy postawić na komunikację miękką:
- wysłuchać,
- pokazać zainteresowanie argumentami drugiej strony,
- uzbroić się w cierpliwość,
- wyrazić zrozumienie.
DNA komunikacji miękkiej to:
-> stosowanie empatii i pokazanie umiejętności spojrzenia na problem z perspektywy naszego partnera w negocjacjach („Pana stanowisko jest…”, „Oczekują Państwo…”, itd.)
-> posługiwanie się argumentami strony trzeciej („Z wypowiedzi naszych serwisantów/kooperantów/urzędników wynika, że…”)
-> przywoływanie czytelnych kryteriów („Odwołując się do wyniku badania satysfakcji Klienta, widzimy….”, „Ostatnie raporty rynkowe pokazują…”)
-> praktykowanie zwrotów miękkich („Czy pomocne będzie jeśli…”, „Być może przyda nam się tutaj…”, itd.)
-> przekonywanie bez narzucania swojego zdania czy naruszania autonomii słuchaczy
Stosowanie ww. korków prowadzi do:
-< rozładowania napięcia
-< zbudowania przyjaznej atmosfery
-< kreowania partnerskiej relacji