Radzenie sobie z emocjami
Istnieje coś takiego jak taktyki negocjacyjne oparte na emocjach (emotion-producing tactics). Można do nich zaliczyć np.: grożenie, straszenie, ‘take it or leave it’, “wdowy i sieroty”. Jeśli spotkamy się z takimi technikami, ogromnie ważna będzie dla nas umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz emocji ludzi siedzących po drugiej stronie stołu negocjacyjnego. Dziś kilka słów w temacie: “Radzenie sobie z emocjami”
Radzenie sobie z emocjami podczas negocjacji
Poniżej kilka kroków/działań, które pomogą nam poradzić sobie z emocjami przy stole negocjacyjnym:
- bardzo uważnie słuchaj i obserwuj swoich partnerów negocjacyjnych
- spróbuj zrozumieć emocje swoich oponentów
- zadawaj pytania dot. przyczyn ich stanu emocjonalnego
- podejmij próbę zdefiniowania celów negocjacyjnych swoich rozmówców (nawet w dużym stopniu ogólności)
- zaakcentuj swoje cele
- znajdź i podkreśl zbieżność celów obu stron
- skoryguj błędy, nieprawidłowe dane, niedopowiedzenia
- nie uciekaj od emocjonalnych zachowań (przeproś jeśli zrobiłeś coś nie tak, zwróć uwagę drugiej stronie jak ich zachowanie wpływa na Twoje emocje)
- uważnie ustępuj, ale podkreślaj wagę każdego ustępstwa z Twojej strony
- postaraj się zbudować atmosferę zaufania
- unikaj radykalnych stwierdzeń/opinii
- wykorzystaj gotowość drugiej strony do pomocy
Generalizując należy pamiętać, że:
- Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z emocjami jest ich identyfikacja. Chodzi tu zarówno o nasze własne emocje, jak i emocje naszych adwersarzy.
- Drugim krokiem będzie ocena, czy zidentyfikowane emocje działają na naszą korzyść, tudzież na korzyść procesu negocjacyjnego.
- Trzeci krok to poradzenie sobie z emocjami, które negatywnie wpływają na proces (wyciszenie emocji albo chociaż zminimalizowanie ich wpływu).
Może Cię zainteresować:
jak sobie radzić z atakiem personalnym