Radzenie sobie z emocjami

Radzenie sobie z emocjami

Aspekty psychologiczne

Istnieje coś takiego jak taktyki negocjacyjne oparte na emocjach (emotion-producing tactics). Można do nich zaliczyć np.: grożenie, straszenie, ‘take it or leave it’, “wdowy i sieroty”. Jeśli spotkamy się z takimi technikami, ogromnie ważna będzie dla nas umiejętność kontrolowania swoich emocji oraz emocji ludzi siedzących po drugiej stronie stołu negocjacyjnego. Dziś kilka słów w temacie: “Radzenie sobie z emocjami”

 

Radzenie sobie z emocjami podczas negocjacji

 

Poniżej kilka kroków/działań, które pomogą nam poradzić sobie z emocjami przy stole negocjacyjnym:

  1. bardzo uważnie słuchaj i obserwuj swoich partnerów negocjacyjnych
  2. spróbuj zrozumieć emocje swoich oponentów
  3. zadawaj pytania dot. przyczyn ich stanu emocjonalnego
  4. podejmij próbę zdefiniowania celów negocjacyjnych swoich rozmówców (nawet w dużym stopniu ogólności)
  5. zaakcentuj swoje cele
  6. znajdź i podkreśl zbieżność celów obu stron
  7. skoryguj błędy, nieprawidłowe dane, niedopowiedzenia
  8. nie uciekaj od emocjonalnych zachowań (przeproś jeśli zrobiłeś coś nie tak, zwróć uwagę drugiej stronie jak ich zachowanie wpływa na Twoje emocje)
  9. uważnie ustępuj, ale podkreślaj wagę każdego ustępstwa z Twojej strony
  10. postaraj się zbudować atmosferę zaufania
  11. unikaj radykalnych stwierdzeń/opinii
  12. wykorzystaj gotowość drugiej strony do pomocy

 

Generalizując należy pamiętać, że:

  • Pierwszym krokiem do poradzenia sobie z emocjami jest ich identyfikacja. Chodzi tu zarówno o nasze własne emocje, jak i emocje naszych adwersarzy.
  • Drugim krokiem będzie ocena, czy zidentyfikowane emocje działają na naszą korzyść, tudzież na korzyść procesu negocjacyjnego.
  • Trzeci krok to poradzenie sobie z emocjami, które negatywnie wpływają na proces (wyciszenie emocji albo chociaż zminimalizowanie ich wpływu).

 

Może Cię zainteresować:

jak sobie radzić z atakiem personalnym