Barter w procesie negocjacyjnym

Negocjacje w biznesie, Podstawowe pojęcia

Barter w procesie negocjacyjnym

 

Barter to metoda wymiany, w ramach której towary lub usługi są bezpośrednio wymieniane na inne towary lub usługi bez użycia środków płatniczych (pieniędzy). Wymiana ta jest oczywiście formą negocjacji.

Oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać w sytuacjach wymiany handlowej.

 

1. Ustal równowartość pieniężną towaru / usługi jaką posiadasz

W sytuacji barterowej, strony nie wymieniają takich samych towarów, zatem muszą ustalić wartość wymienianych dóbr czy usług, inaczej muszą znaleźć mierzalne, ilościowe standardy wymiany.


2. Znajdź najniższą cenę, za którą można kupić przedmiot czy usługę jaką chcesz uzyskać

Taka wiedza pozwoli oszacować, czy wartość wymienianych dóbr jest porównywalna i czy druga strona nie zawyża wartości swoich produktów czy usług.


3. Nie pozwól przekonać się do  niechcianego przedmiotu barteru

Przy wymianie towarowej niektórzy mają wrażenie, że transakcja jest niewiele warta, bo nie płacą gotówką. W związku z tym uczestnicy barteru mogą być podatni na sugestie drugiej strony i skłaniać się do realizacji wymiany na dobra czy usługi, których nie potrzebują.

 

4. Zamieniaj to czego nie potrzebujesz, na to czego pragniesz

Świetnym przykładem jest tu przykład mojego szefa, który w związku z bardzo licznymi podróżami służbowymi miał ogromną ilość „wylatanych” mil. Jego największym marzeniem było spędzenie całego weekendu w domu. Pan „Złota raczka”, którego zatrudnił do remontu tarasu marzył natomiast o zagranicznych podróżach. Panowie się dogadali. Mój szef miał nowy gres na tarasie, a posadzkarz z dziewczyną polecieli na upojny weekend na południe Europy.

 

Dodaj komentarz