Komunikacja

Komunikacja

Aspekty psychologiczne, Negocjacje w praktyce

Komunikacja to po prostu wymiana informacji…

Komunikacja,

czyli sposób porozumiewania się

Dawno temu uczono nas, że istotne jest tylko to co się mówi, czyli wartość merytoryczna naszego komunikatu. Sama wierzyłam mocno, że słuchacze docenią mnie zawsze, kiedy:

  • będę wiedzieć o czym mówię,
  • będę trzymać się tematu,
  • wreszcie będę przekazywać cenne dla nich informacje.

Okazuje się jednak, że ważnym jest nie tylko to co się mówi, ale też jak się to mówi, jaka mimika i jakie gesty towarzyszą temu przekazowi, a nawet jak wygląda osoba wypowiadająca się.

Zdumiewające są wyniki amerykańskich badań wykazujące, że mowa ciała, czyli przekaz niewerbalny, odgrywa w negocjacjach większą rolę niźli słowa. Antropolog Albert Mehrabian odkrył, że w procesie komunikacji interpersonalnej nasze emocje:

  •  jedynie w 7% przekazują słowa,
  • 38% brzmienie głosu,
  • a aż 55% zachowanie niewerbalne.

Natomiast psycholog Ray Birdwhistell oszacował, że w konwersacjach bezpośrednich 35% informacji pochodzi ze słów, a 65% z ekspresji niewerbalnej.

Mimo że wyniki badań ww A.Mehrabiana zostały poddane poważnej krytyce (zbyt jednorodna grupa badawcza) to nawet nie trzymając się kurczowo wyników podanych w obu wyżej wymienionych badaniach widać, że znaczenie komunikacji niewerbalnej jest istotne.

Dla przypomnienia:

Mamy trzy sposoby komunikowania się:

  1. werbalny -> za pomocą konkretnych słów
  2. niewerbalny -> tzw. mowa ciała
  3. parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja

Może Cię zainteresować:

komunikacja miękka

Komunikacja miękka

Komunikacja miękka

  W komunikacji wyróżniamy podejście miękkie i twarde. Dziś wpis pt. “Komunikacja miękka”   Komunikacja miękka to sposób komunikacji uwzględniający emocje, nastroje, sytuacje w jakiej się znajdujemy, lub charakter naszych […]

Negocjacje płacowe – kiedy i jak negocjować wynagrodzenie?

Negocjacje on line – dobre i złe strony

Negocjując w formie tradycyjnej (oko w oko) mamy dostęp do całego szeregu komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Komunikując się osobiście i mogąc na bieżąco oprócz komunikatu słownego, obserwować mowę ciała naszych […]

0 komentarzy
Sygnały niewerbalne

Sygnały niewerbalne

  Negocjacje to proces komunikacji. Komunikat werbalny, czyli słowa stanową tylko część całego obrazu. Mniejszą część. Dziś wpis pt. Sygnały niewerbalne.   Sygnały niewerbalne w procesie negocjacyjnym   Komunikat niewerbalny […]

12 błędów w komunikacji

12 błędów w komunikacji

  By efektywnie negocjować, należy się skutecznie komunikować. Jednak kwestia komunikacji nie jest, jak mogłoby się wydawać, prosta. Każdy z nas ma swoje własne doświadczenia i przez ich pryzmat postrzega […]

Rodzaje pytań z przykładami

Rodzaje pytań z przykładami

Rodzaje pytań c.d.

Tajniki prawidłowej komunikacji

Tajniki prawidłowej komunikacji

Chcąc osiągnąć porozumienie w procesie negocjacyjnym należy przede wszystkim umieć się komunikować w sposób efektywny. Wypada zatem znać kilka istotnych kwestii dot. przyswajania informacji, jakie serwujemy naszym partnerom w negocjacjach. […]

Komunikaty parawerbalne

Komunikaty parawerbalne

  Istnieją trzy sposoby komunikowania się werbalny, niewerbalny i parawerbalny werbalny -> za pomocą konkretnych słów niewerbalny -> tzw. mowa ciała parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja Dwa […]

Sposoby zadawania pytań

Sposoby zadawania pytań

Mamy już sporo informacji dotyczących rodzajów pytań. Mamy przykłady dla różnych typów pytań. Pozostaje zatem uwrażliwienie na kwestię pt. sposoby zadawania pytań. Sposoby zadawania pytań w celu usprawnienia procesu komunikacji […]

Rodzaje pytań

Rodzaje pytań

Negocjowanie to rozmowa, a część rozmowy to zadawanie pytań i przyjmowanie odpowiedzi. Podczas zwykłej rozmowy nie zastanawiamy się specjalnie jakie rodzaje pytań zadajemy. W ramach negocjacji jest to jednak bardzo […]

E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

W poważnych kwestiach najczęściej negocjujemy podczas spotkań twarzą w twarz. Istnieją jednak też  inne popularne metody komunikacji takie jak video konferencje, telefon i e-mail. Tutaj zajmiemy się rozważaniami na temat: […]

Trzecia strona w procesie negocjacyjnym

Trzecia strona w procesie negocjacyjnym

Nawet jeśli przy stole negocjacyjnym siedzą naprzeciwko siebie dwie strony, należy pamiętać, że gdzieś jest ta trzecia strona w procesie negocjacyjnym… Trzecia strona w procesie negocjacyjnym Zawsze w negocjacjach jest […]

0 komentarzy