Komunikacja

Komunikacja

Komunikacja

Komunikacja to po prostu wymiana informacji…

Komunikacja,

czyli sposób porozumiewania się

Dawno temu uczono nas, że istotne jest tylko to co się mówi, czyli wartość merytoryczna naszego komunikatu. Sama wierzyłam mocno, że słuchacze docenią mnie zawsze, kiedy:

  • będę wiedzieć o czym mówię,
  • będę trzymać się tematu,
  • wreszcie będę przekazywać cenne dla nich informacje.

Okazuje się jednak, że ważnym jest nie tylko to co się mówi, ale też jak się to mówi, jaka mimika i jakie gesty towarzyszą temu przekazowi, a nawet jak wygląda osoba wypowiadająca się.

Zdumiewające są wyniki amerykańskich badań wykazujące, że mowa ciała, czyli przekaz niewerbalny, odgrywa w negocjacjach większą rolę niźli słowa. Antropolog Albert Mehrabian odkrył, że w procesie komunikacji interpersonalnej:

  •  jedynie 7% informacji przekazują słowa,
  • 38% brzmienie głosu
  • a aż 55% zachowanie niewerbalne.

Natomiast psycholog Ray Birdwhistell oszacował, że w konwersacjach bezpośrednich 35% informacji pochodzi ze słów, a 65% z ekspresji niewerbalnej.

Mimo że wyniki badań ww A.Mehrabiana zostały poddane poważnej krytyce (zbyt jednorodna grupa badawcza) to nawet nie trzymając się kurczowo wyników podanych w obu wyżej wymienionych badaniach widać, że znaczenie komunikacji niewerbalnej jest istotne.

Dla przypomnienia:

Mamy trzy sposoby komunikowania się:

  1. werbalny -> za pomocą konkretnych słów
  2. niewerbalny -> tzw. mowa ciała
  3. parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja

Może Cię zainteresować:

komunikacja miękka

miękka włóczka w stonowanych kolorach

Komunikacja miękka

Komunikacja miękka Komunikacja miękka jest pożądana zwłaszcza w następujących sytuacjach: faza poznawania nowego partnera negocjacyjnego negocjacje nastawione na rozwiązanie / model win-win pojawienie się obiekcji w standardowych rozmowach impas W […]

0 komentarzy
telefon komórkowy i laptop

Negocjacje on line – dobre i złe strony

Negocjacje on line – dobre i złe strony Negocjując w formie tradycyjnej (oko w oko) mamy dostęp do całego szeregu komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Komunikując się osobiście i mogąc na […]

0 komentarzy

Sygnały niewerbalne w procesie negocjacyjnym

Sygnały niewerbalne w procesie negocjacyjnym   Negocjacje to proces komunikacji. Komunikat werbalny, czyli słowa stanową tylko część całego obrazu. Mniejszą część. Komunikat niewerbalny odgrywa kluczową rolę w negocjacjach. Język ciała […]

0 komentarzy
12 błędów w komunikacji

12 błędów w komunikacji

  By efektywnie negocjować, należy się skutecznie komunikować. Jednak kwestia komunikacji nie jest, jak mogłoby się wydawać, prosta. Każdy z nas ma swoje własne doświadczenia i przez ich pryzmat postrzega […]

0 komentarzy
Rodzaje pytań z przykładami

Rodzaje pytań z przykładami

Rodzaje pytań c.d.

0 komentarzy
Tajniki prawidłowej komunikacji

Tajniki prawidłowej komunikacji

Chcąc osiągnąć porozumienie w procesie negocjacyjnym należy przede wszystkim umieć się komunikować w sposób efektywny. Wypada zatem znać kilka istotnych kwestii dot. przyswajania informacji, jakie serwujemy naszym partnerom w negocjacjach. […]

0 komentarzy
Komunikaty parawerbalne

Komunikaty parawerbalne

Istnieją trzy sposoby komunikowania się werbalny, niewerbalny i parawerbalny werbalny -> za pomocą konkretnych słów niewerbalny -> tzw. mowa ciała parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja Dwa pierwsze […]

0 komentarzy

Różnica pomiędzy sprzedawaniem a negocjowaniem

Jak duża jest różnica pomiędzy sprzedawaniem a negocjowaniem? Rozmowa sprzedażowa jest rozmową negocjacyjną, gdzie dwie strony mają zarówno wspólne jak i sprzeczne interesy. Jednakże z technicznego punktu widzenia jest wyraźna […]

0 komentarzy

Komponenty efektywnej komunikacji

  Wpis dot. zagdanienia “Podstawowe komponenty efektywnej komunikacji”   Podstawowe komponenty efektywnej komunikacji według Stuarta Diamonda autora książki “Getting more”: słuchaj aktywnie zadawaj pytania często rób podsumowania stosuj zmianę ról […]

0 komentarzy
Sposoby zadawania pytań

Sposoby zadawania pytań

Mamy już sporo informacji dotyczących rodzajów pytań. Mamy przykłady dla różnych typów pytań. Pozostaje zatem uwrażliwienie na kwestię pt. sposoby zadawania pytań. Sposoby zadawania pytań w celu usprawnienia procesu komunikacji […]

0 komentarzy
Rodzaje pytań

Rodzaje pytań

Negocjowanie to rozmowa, a część rozmowy to zadawanie pytań i przyjmowanie odpowiedzi. Podczas zwykłej rozmowy nie zastanawiamy się specjalnie jakie rodzaje pytań zadajemy. W ramach negocjacji jest to jednak bardzo […]

0 komentarzy
E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

E-mail jako środek komunikacji w negocjacjach

W poważnych kwestiach najczęściej negocjujemy podczas spotkań twarzą w twarz. Istnieją jednak też  inne popularne metody komunikacji takie jak video konferencje, telefon i e-mail. Tutaj zajmiemy się rozważaniami na temat: […]

0 komentarzy
Trzecia strona w procesie negocjacyjnym

Trzecia strona w procesie negocjacyjnym

Nawet jeśli przy stole negocjacyjnym siedzą naprzecikowo siebie dwie strony, należy pamiętać, że gdzieś jest ta trzecia strona w procesie negocjacyjnym… Trzecia strona w procesie negocjacyjnym Zawsze w negocjacjach jest […]

0 komentarzy

Dodaj komentarz