
Komunikacja
Komunikacja, czyli sposób porozumiewania się
Dawno temu uczono nas, że istotne jest tylko to co się mówi, czyli wartość merytoryczna naszego komunikatu. Sama wierzyłam mocno, że słuchacze docenią mnie zawsze, kiedy będę wiedzieć o czym mówię, będę trzymać się tematu i wreszcie będę przekazywać cenne dla nich informacje. Okazuje się jednak, że ważnym jest nie tylko to co się mówi, ale też jak się to mówi, jaka mimika i jakie gesty towarzyszą temu przekazowi a nawet jak wygląda osoba wypowiadająca się.
Zdumiewające są wyniki amerykańskich badań wykazujące, że mowa ciała, czyli przekaz niewerbalny, odgrywa w negocjacjach większą rolę niźli słowa. Antropolog Albert Mehrabian odkrył, że w procesie komunikacji interpersonalnej jedynie 7% informacji przekazują słowa, 38% brzmienie głosu a aż 55% zachowanie niewerbalne. Natomiast psycholog Ray Birdwhistell oszacował, że w konwersacjach bezpośrednich 35% informacji pochodzi ze słów, a 65% z ekspresji niewerbalnej.

Komunikacja miękka
Komunikacja miękka Komunikacja miękka jest pożądana zwłaszcza w następujących sytuacjach: faza poznawania nowego partnera negocjacyjnego negocjacje nastawione na rozwiązanie / model win-win pojawienie się obiekcji w standardowych rozmowach impas W […]

Negocjacje on line – dobre i złe strony
Negocjacje on line – dobre i złe strony Negocjując w formie tradycyjnej (oko w oko) mamy dostęp do całego szeregu komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Komunikując się osobiście i mogąc na […]

Sygnały niewerbalne w procesie negocjacyjnym
Sygnały niewerbalne w procesie negocjacyjnym Negocjacje to proces komunikacji. Komunikat werbalny, czyli słowa stanową tylko część całego obrazu. Mniejszą część. Komunikat niewerbalny odgrywa kluczową rolę w negocjacjach. Język ciała […]

12 błędów w komunikacji
12 błędów w komunikacji, które utrudniają dogadywanie się z innymi By efektywnie negocjować, należy się skutecznie komunikować. Jednak kwestia komunikacji nie jest, jak mogłoby się wydawać, prosta. Każdy z […]

Tajniki prawidłowej komunikacji
Tajniki prawidłowej komunikacji Chcąc osiągnąć porozumienie w procesie negocjacyjnym należy przede wszystkim umieć się komunikować w sposób efektywny. Wypada zatem znać kilka istotnych kwestii dot. przyswajania informacji, jakie serwujemy naszym […]

Sposoby komunikowania się – komunikaty parawerbalne
Istnieją trzy sposoby komunikowania się werbalny, niewerbalny i parawerbalny werbalny -> za pomocą konkretnych słów niewerbalny -> tzw. mowa ciała parawerbalny -> barwa głosu, ton głosu, artykulacja, intonacja Dwa […]

Różnica pomiędzy sprzedawaniem a negocjowaniem
Jak duża jest różnica pomiędzy sprzedawaniem a negocjowaniem? Rozmowa sprzedażowa jest rozmową negocjacyjną, gdzie dwie strony mają zarówno wspólne jak i sprzeczne interesy. Jednakże z technicznego punktu widzenia jest wyraźna […]

Podstawowe komponenty efektywnej komunikacji
Podstawowe komponenty efektywnej komunikacji według Stuarta Diamonda autora książki „Getting more”: słuchaj aktywnie zadawaj pytania często rób podsumowania stosuj zmianę ról nie poddawaj się emocjom artykułuj swoje cele bądź stanowczy […]

Sposoby zadawania pytań
Sposoby zadawania pytań w celu usprawnienia procesu komunikacji Poprzedni wpis dotyczył rożnych rodzajów pytań, teraz trochę o sposobie pytania. Każde pytanie można zadać na kilka sposobów, np.: wariant 1. […]

Rodzaje pytań
Rodzaje pytań, czyli ważne zagadnienie dla optymalizacji procesu komunikacji Miałam wrażenie, że w miarę swobodnie i poprawnie posługuję się językiem polskim, jednakże dopiero gdy zajęłam się zgłębianiem tematyki negocjacji dowiedziałam […]

E-mail jako środek efektywnej komunikacji w negocjacjach
E-mail jako środek efektywnej komunikacji w negocjacjach W poważnych kwestiach najczęściej negocjujemy podczas spotkań twarzą w twarz. Istnieją jednak też inne popularne metody komunikacji takie jak video konferencje, telefon i […]

Trzecia strona w procesie negocjacyjnym
Trzecia strona w procesie negocjacyjnym Zawsze w negocjacjach jest jakaś trzecia strona, nawet jeśli oficjalnie mamy tylko dwie strony rozmów. Trzecią stroną są ludzie, którzy mają mniejszy lub większy wpływ […]