Cechy dobrego negocjatora
Nie każdy urodził się negocjatorem, ale każdy może nim zostać. Potrzebne są mu/jej do tego pewne cechy – atrybuty dobrego negocjatora
Cechy dobrego negocjatora
Dobry negocjator winien być:
- Profesjonalny
- Dobrze przygotowany
- Panujący nad swoimi emocjami
- Umiejący słuchać i odczytywać gesty / emocje partnerów
- Poszukujący rozwiązań, konstruktywny
- Pewny siebie, odważny, śmiały
- Otwarty, elastyczny
- Bazujący na faktach, liczbach
- Skrupulatny
- Uczciwy
- Empatyczny i asertywny jednocześnie
Dobry negocjator winien mieć:
- Poczucie humoru
- Umiejętność przystosowania się do sytuacji
Wreszcie dobry negocjator winien nie mieć:
- Potrzeby powszechnej akceptacji i bycia lubianym
Dwa szczególne atrybuty dobrego negocjatora
Spośród kilkunastu atrybutów dobrego negocjatora wymienionych powyżej warto pochylić się nad dwoma: uczciwością i brakiem potrzeby powszechnej akceptacji i sympatii.
Nie ulega wątpliwości, że negocjator powinien być uczciwy i nie powinien kłamać. Pamiętajmy jednak, że nie powinien też mówić całej prawdy. Nie powinien kłamać, bo najprawdopodobniej wcześniej czy później kłamstwo wyjdzie na jaw. Ujawnienie kłamstwa nastawi do nas nieprzychylnie naszych partnerów w negocjacjach. Gdy odkryją, że mijamy się z prawdą może to unicestwić wszelkie wysiłki oraz dotychczas osiągnięcia ustalenia i przyczynić się do zerwania rozmów.
Co do drugiej cechy, czyli braku potrzeby powszechnej akceptacji i bycia lubianym to w istocie “nieludzkie”. Człowiek zazwyczaj poszukuje akceptacji w oczach innych. Dobrze czuje się otoczony powszechną sympatią i miłością.
Negocjator natomiast nie może oczekiwać, że będzie lubiany. Nie może liczyć na pełną akceptację w oczach swoich adwersarzy. Negocjator musi być profesjonalny. Za to akurat szybciej doczeka się szacunku niźli sympatii.
A jako ciekawostka
Atrybuty dobrego negocjatora wg osiemnastowiecznych podręczników dla dyplomatów:
Sprawny negocjator powinien:
- mieć bystry umysł i nieograniczoną cierpliwość
- wiedzieć jak udawać i jednocześnie nie być oszustem
- budzić zaufanie, nie ufając jednocześnie innym
- być skromnym i umieć mimo to jasno komunikować swoje potrzeby
- potrafić oczarować innych, nie ulegając ich czarowi
I wreszcie:
- posiadać dużo pieniędzy i cudowną żonę aby
pozostać obojętnym na pokusy bogactwa i pięknych kobiet…
Może Cię zainteresować:
trzy ważne umiejętności negocjatora
Kolory negocjatora
Po przeczytaniu serii książek Thomasa Eriksona (“Otoczeni przez idiotów”, “Otoczeni przez psychopatów”, “Mój szef jest idiotą” i “Od upadku do sukcesu”) wypada napisać wpis pt. kolory negocjatora. Kolory […]
Asertywność w negocjowaniu
Asertywność to termin z zakresu psychologii oznaczający posiadanie i wyrażanie własnego zdania. To też bezpośrednie wyrażanie emocji w sposób nie naruszający praw i uczuć innych osób. To pojęcie można […]
Dziewiczy negocjator / virgin negotiator
Dziewiczy negocjator / Virgin negotiator to ktoś na początku swojej negocjacyjnej drogi, ktoś kto dopiero zaczyna swoją przygodę z negocjowaniem. Dziewiczy negocjator / virgin negotiator Dziewiczy negocjator to […]
Różne typy negocjatorów cz.1.
Każdy negocjator ma swój własny styl negocjowania. Oczywiście, zależnie od sytuacji styl ten ulega modyfikacjom. Jednak poszczególni negocjatorzy preferują konkretne podejścia negocjacyjne i reprezentują pewne typy. Dziś wpis “Różne typy […]
Aktywne słuchanie
W negocjacjach czy w każdej innej debacie ludzie zazwyczaj nie słuchają. Czekają tylko na swoją kolej (by dorwać się do głosu). Uważają bowiem, że tylko przedstawienie własnych argumentów i zakwestionowanie […]
Kobiety negocjatorzy
Kobiety negocjatorzy nie są ani gorsze, ani lepsze od negocjujących mężczyzn. Jednak szereg badań pokazuje pewne prawidłowości charakterystyczne dla negocjujących pań oraz procesów, w których kobiety są negocjatorkami. W swoich […]
Dobry mediator
Mediacje to ustrukturyzowany proces, w który jest angażowana strona trzecia, po to by rozwiązać konflikt pomiędzy negocjującymi partnerami. Mediator musi być absolutnie bezstronny i niezaangażowany emocjonalnie w sprawę. Musi także […]