Po co firmie negocjator?

Atrybuty dobrego negocjatora

Po co firmie NEGOCJATOR?

W tzw. retailu (handel detaliczny) funkcjonują zazwyczaj przerośnięte bazy dostawców i bardzo długie listy asortymentowe. Podstawową rolą Działu Zakupów jest tu zapewnienie odpowiedniego towaru na półkach. Towaru dobrej jakości, w atrakcyjnej cenie i w wymaganym czasie.

 

Kupcy i Category Managerowie są zazwyczaj odpowiedzialni za:

  • politykę asortymentową (dopasowanie asortymentu, wprowadzanie nowości, delisting referencji wycofywanych lub słabo rotujących, itp.),
  • politykę cenową (ceny, marże, rabaty),
  • bieżące zakupy i kontrolę oraz optymalizację stock’ów,
  • aktywności wspierające sprzedaż,

i wiele innych.

Raz do roku ich dodatkowym zajęciem jest aktualizacja warunków współpracy z dostawcami.

Jedni pracę nad tym zdaniem rozpoczynają już na przełomie października i listopada roku poprzedniego. Ich celem jest zamknięcie negocjacji około stycznia, najpóźniej lutego. Dzięki temu mogą prowadzić roczną współpracę z partnerami handlowymi na bazie przemyślanych i ustalonych zasad.

Inni „zbierają się” dużo dłużej. Pierwsze spotkania negocjacyjne odbywają w marcu, a proces ustalania warunków doprowadzają do końca w okolicach trzeciego kwartału, by tym samym usankcjonować już kilka ładnych miesięcy współpracy.

Wielu z nich negocjacje traktuje po macoszemu i siłą rzeczy nie osiąga w procesie takiej profitowości na kontraktach, jaka jest do osiągnięcia możliwa.

 

NEGOCJATOR, czyli osoba oddelegowana do prowadzenia procesów negocjacyjnych z dostawcami i odpowiedzialna za profitowość umów, jest w stanie w pełni skoncentrować się na tym zadaniu, osiągnąć biegłość w jego realizacji i w konsekwencji przynieść firmie pieniądze.

Co więcej NEGOCJATOR może na bieżąco kontrolować poziom realizacji kontraktów i zapewnić poprawność rozliczeń back marżowych.

Reasumując NEGOCJATOR:

  1. ratuje firmowe pieniądze (nagminnie tracone w wyniku grzechu zaniedbania, braku uwagi, zapomnienia, itp.) pilnując poprawności i terminowości wszystkich rozliczeń kontraktowych.

  2. przynosi firmie dodatkowe przychody, wyciągając maksimum korzyści z optymalnie przeprowadzonych procesów renegocjacji umów.

Dodaj komentarz